Palkitsemisjärjestelmä – Keep it simple!

DIF-aamiaisella keskusteltiin vilkkaasti palkitsemisjärjestelmästä ja sen soveltamisesta eri tilanteissa ja erilaisissa yhtiöissä.

Alexander Incentivesin isännöimän DIF-aamiaisen aiheena oli palkitsemisen kehittäminen listautumattomissa ja listautuvissa yhtiöissä. Tilaisuuden aluksi kokemuksistaan kertoivat Hartwall Capitalin toimitusjohtaja Eeva Ahdekivi sekä Silmäaseman hallituksen puheenjohtaja Juha Saarinen.

Palkitsemisjärjestelmä on hallituksen ”tilaus” johdolle: mitä yhtiössä tavoitellaan, mihin yhtiötä halutaan strategisesti ohjata sekä miten tilauksen onnistuneesta toteuttamisesta maksetaan.

Alexander Incentivesin osakas Ilari Lintukangas kävi esityksessään läpi palkitsemisjärjestelmän rakentamisen periaatteita listaamattomissa yrityksissä sekä listautumistilanteessa.

Listaamattomissa yrityksissä palkitsemisjärjestelmään vaikuttaa niin yrityksen tilanne kuin tyyppi. Sama palkitsemisjärjestelmä ei toimi vanhassa perheyhtiössä ja startupissa. Olennaisena erona listayhtiöihin on myös erilaiset verotuskäytännöt.

Palkitsemisjärjestelmän suunnittelussa on käytävä läpi ainakin seuraavat kysymykset: Mistä palkitaan? Millä aikajänteellä? Keitä palkitaan ja kuinka paljon? Ja millainen on johdon osakeomistus?

Listautumistilanteessa hallituksen on mahdollista miettiä palkitsemisjärjestelmän rakenne uudelleen. Yksi avainkysymyksistä on, mitä tapahtuu johdon osakeomistukselle listautumisessa.

 

Eeva Ahdekivi ja Juha Saarinen (keskellä) kertoivat kokemuksiaan palkitsemisesta. Harri Sailas kommentoi DIF:n puolesta.

 

DIF:n kommenttipuheenvuoron piti Solidiumin, Finavian ja Alkon hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas. Hän painotti palkitsemisjärjestelmän selkeyden ja ymmärrettävyyden tärkeyttä.

”Keep it simple: vähän mutta selkeitä tavoitteita”, Sailas kiteytti.

Sailas korosti myös, että hallituksen on paneuduttava palkitsemisjärjestelmän tavoitearvojen määrittelyyn ja käytettävä siihen aikaa.

Keskustelu esitysten lomassa sekä niiden jälkeen oli vilkasta. Keskustelua herätti esimerkiksi kannustimien kansainvälinen vertailu ja kilpailukyky, palkitsemisesta viestiminen niin sijoittajille kuin medialle sekä palkitsemisjärjestelmän mukautuminen toimialan mukaan.