Höttöraporteista aitoon yritysvastuuseen

Yritysvastuusta puhutaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Se on mukana keskusteluissa veroparatiiseista ja yritysten veronkierrosta, ihmisoikeuksista, johtajien bonuksista, osingoista ja työpaikoista, investoinneista ja liiketoiminnan ympäristövaikutuksista. Keskustelun polttopisteeseen eivät nouse yritysten hyvät teot vaan yleensä vastuullisen toiminnan puutteet.

Sosiaalisen median ansiosta yrityksistä on runsaasti tietoa saatavilla, vastuuttomaksi koettu toiminta tulee nopeasti ilmi ja leviää hetkessä asiakkaiden, sijoittajien, henkilöstön sekä yrityksen liikekumppaneiden ja viranomaisten tietoon. Maineen menetys kostautuu monin tavoin: asiakkaiden ja liikekumppanien menetyksenä, osakekurssin romahduksena ja taloudellisina tappioina. Yhdenkin ison yrityksen vastuuton toiminta voi johtaa koko alaa koskevan lainsäädännön ja sääntelyn kiristämiseen.

Maineen menetys kostautuu monin tavoin.

 

Luottamusta yritysten vastuullisuuteen ja rehellisyyteen ovat viime aikoina horjuttaneet erityisesti arvostettujen ja esimerkillisinä pidettyjen yritysten jääminen kiinni asiakkaiden ja viranomaisten tietoisesta huijaamisesta. Volkswageninen päästöskandaali, Nokian Renkaiden rengastestihuijaukset, Mitsubishi Motorsin polttoaineen kulutustietojen vääristely ja monet muut viime aikoina ilmi tulleet tapaukset ovat hämmentäviä ja niiden motiiveja on vaikea käsittää.

Yritysvastuu ei ole brändin kiillottamista tai höttöraporttien kirjoittamista kuten joskus kuulee sanottavan. Vastuullinen yritystoiminta on ennen kaikkea liiketoiminnan ja kilpailukyvyn pitkäjänteistä kehittämistä ja taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristöriskien hallintaa. Vastuullinen yritys ei maksimoi hinnalla millä hyvänsä vain kvartaalitulosta, vaan huolehtii hyvistä toimintaedellytyksistä myös tulevaisuudessa.

Yritysvastuu on toimintatapa, joka läpäisee yrityksen kaikki toiminnot ja ohjaa yrityksen strategisia valintoja. Yritysvastuuseen kuuluu myös vastuu alihankkijoista ja toimitusketjuista, avoin ja rehellinen viestintä. Pelkkä lain ja säädösten noudattaminen ei useinkaan riitä – menestyäkseen yrityksen pitää ymmärtää mikä on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää toimintaa ja mikä ei.

 

Anne Brunila

 

Kirjoitus on julkaistu CEO Summit -liitteessä 3.6.2016