Antero Vartia: Hiilen sitomisesta on tehtävä kannattavaa liiketoimintaa

DIFin jäsenlounaalla 14.11.2019 keskusteltiin ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä, kun puhujana oli Compensate-säätiön perustaja Antero Vartia. Tilaisuudessa kuultiin lisäksi asiakasesimerkki, jonka esitteli Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

Vartian mukaan ilmastonmuutoksessa eivät pelota äärimmäiset sääilmiöt vaan se, mitä ihmiset alkavat tehdä toisilleen, jos ilmastonmuutoksen ennustetut vaikutukset toteutuvat. Ihmisten luoma järjestelmä ja demokratia ovat hauraampia kuin luulemme.

Ilmastonmuutoksen syy on hiilidioksidipäästöjen lisääntyminen ilmakehässä. Ongelman ratkaisemiseksi meidän tulisi keskittyä hiilidioksidin sitomiseen. Meiltä vain puuttuu mekanismi, jolla jokainen yksilö voisi ottaa vastuuta ja hyvittää aiheuttamansa päästöt. Tähän puutteeseen Compensate on kehittänyt mallin, jossa kuluttaja voi ostotapahtuman yhteydessä kompensoida tuohon ostokseen liittyvät hiilidioksidipäästöt. Kompensaatiosumma ohjataan Compensate-säätiölle, joka ostaa rahalla hiilensidontaa markkinoilta.

Jotta päästöjen kompensointi toimisi, hiilen sitomisen on oltava kannattavaa liiketoimintaa. Sen, että ei koske sademetsään on oltava kannattavampaa kuin sen kaskeaminen rehusoijapelloksi.

Noomi Jägerhorn

Lopuksi Vartia kuitenkin muistutti, että Compensaten vapaaehtoisuuteen perustuva malli ei riitä ratkaisemaan ilmastonmuutosta. Tarvitaan myös sääntelyä sekä yritysten välistä yhteistyötä. Compensate pyrkii olemaan esimerkki, joka osoittaa poliitikoille, että hiilen sidonta on mahdollista ja siihen löytyy tahtoa niin yrityksiltä kuin kansalaisilta. Sekään ei riitä, että Suomi onnistuu olemaan hiilineutraali, mutta jos täällä innovoidaan ratkaisuja, jotka ovat skaalattavissa globaalisti, voi vaikutuksemme olla suuri.

Noomi Jägerhorn kertoi Postin yhteistyöstä Compensaten kanssa. Posti tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää kotimaan paketin lähettämisestä aiheutuvat päästöt. Hyvityksen hinta on paketin koosta riippumatta viisi senttiä. Kompensoivien asiakkaiden määrä on vakiintunut 6,5 prosenttiin ilman mitään markkinointia.

Tilaisuuden esitysmateriaali on jäsenten ladattavissa ohessa (edellyttää kirjautumisen).