DIF-jäsenlounaswebinaari: Ahlstrom-Munksjö taistelussa pandemiaa vastaan

DIFin kevätkauden toista jäsenlounaswebinaaria vietettiin maanantaina 1.6.2020. Tilaisuuden puhujana oli Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtaja ja DIFin jäsen Hans Sohlström, joka kertoi yhtiönsä merkityksestä ja sopeutumisesta koronakevään poikkeustilan keskellä. Pääsihteeri Leena Linnainmaa toivotti aluksi yli 50 DIFin jäsentä tervetulleiksi webinaariin, joka herätti runsaasti mielenkiintoista keskustelua.

Globaalisti toimiva suomalaisyritys Ahlstrom-Munksjö Oyj ryhtyi pandemian pahennettua välittömästi lukuisiin toimenpiteisiin, joilla he tehostivat johtamista, viestintää, asiakaspalvelua, operaatioita, rahoitusta ja kustannussopeutusta. Yhtiön nopealla aikataululla rakentama maailmanlaajuinen turvallisuusprotokolla on ollut myös keskeinen luottamuksen rakentaja, jonka avulla yritys on kehittänyt hyvin dramaattisiakin skenaarioita poikkeustilan potentiaalisten riskien ennakoimiseksi.

Turvallisuusprotokollaa ja erityistoimenpiteitä on sovellettu eri maissa paikallisen tilanteen mukaisesti, jolloin tehtaiden toiminta, tuotannon jatkuvuus, asiakaskysyntään vastaaminen sekä erityisesti henkilöstön hyvinvointi on kyetty takaamaan. Yhtiön rooli on huomattava esimerkiksi Ranskassa, jossa se työllistää toiseksi eniten ihmisiä maassa toimivista suomalaisista yrityksistä.

Erityisen kiinnostavaa on, miten tärkeässä roolissa yhtiön tuotteet ovat olleet koronapandemian ehkäisemisessä. Ahlstrom-Munksjö on yksi maailman johtavista kestävän kehityksen mukaisten ja innovatiivisten kuitupohjaisten ratkaisuiden tarjoajista, minkä ansiosta he aloittivat kevättalvella nopeasti myös kasvomaskimateriaalien tuotannon. Yhtiö on tuottanut maailmanmarkkinoille kriisin keskellä myös suodattimia, suojavaatteita ja -materiaaleja, korkealaatuisia kirurginmaskeja sekä runsaasti muita uusiutuvista materiaaleista valmistettuja kulutushyödykkeitä. Oman lukunsa nykyiselle ja varsinkin tulevaisuuden ympäristöystävälliselle kulutukselle tarjoavat biohajoavat ruokapakkaukset.

Sohlström paneutui myös A-M:n strategian toteutuskuvioihin. Miten he ovat ketteröittäneet tehokkuuttaan pandemiaa vastaan yhdistämällä prosesseja sekä keskittämällä rahoitusta, globaaleja hankintoja ja tietoalustoja. Pehmeämmillä osa-alueilla suuressa merkityksessä ovat olleet yrityksen vahvat arvot, kestävä kehitys sekä ympäristöystävälliset tuotteet ja tuotantoprosessit.

Jäsenistö sai esittää tarkentavia kysymyksiä ja herättää lisää keskustelua chatissa ja suoran videoyhteyden avulla. Lounastilaisuus jatkui tuttuun tapaan yksityisissä pienryhmäkeskusteluissa halukkaiden osallistujien kesken.