Yritysten ja hallitustyön riskeihin sukeltava DIFin teemakvartaali huipentui osaltaan keskiviikkona 3.3.2021 järjestetyssä jäsenlounashybriditilaisuudessa, jossa Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi maineikkaan valtionyhtiön toimista koronapandemian aikana. Samalla hän pureutui yhtiön hallituksen ja johdon väliseen kriisinhallintayhteistyöhön. Tilaisuutta seurasi noin sata DIFin jäsentä, joista kymmenkunta paikan päällä Ravintola Savoyssa.
Finnair ajoi viime maaliskuussa koko globaalin lentoverkostonsa alas kahdessa viikossa. Tällä hetkellä yhtiön liikevaihto on kuukausitasolla noin kymmenen prosenttia verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan. Asiakkaiden ja henkilökunnan terveyteen on panostettu, eikä yhtiön lennoilta ole käynnistynyt yhtään tartuntaketjua. Kaikkia toimintoja on sopeutettu ja kustannuksia minimoitu, mutta samalla on pidetty huolta pitkän aikavälin kilpailukyvystä, jotta poikkeusajasta tullaan ulos mahdollisimman vahvana. Manner katsoo, että asiakaspalvelu ja laatu ovat jatkossa yhä suurempia kilpailuvaltteja. Hän kävi läpi myös yhtiön tasetta ja talousnäkymiä.
Poikkeustilan tuloksena on syntynyt hierarkisesti matalampi organisaatio ja vastuullisuus on tullut entistä tärkeämmäksi osaksi Finnairin strategiaa. Yhtiön tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2045 mennessä sekä puolittaa hiilijalanjälkensä 2025 mennessä.
Finnairin kansainvälinen hallitus kokoontui viime vuonna etänä 22 kertaa ja yhteydenpito johtoryhmään on ollut erittäin tiivistä. Tilannekatsauksia tehtiin viime keväänä monta kertaa päivässä. Radikaali epävarmuus on luonnollisesti vaikuttanut työskentelyyn ja lisännyt tiedonjanoa niin hallituksessa kuin sidosryhmissä. Manner totesikin, että hallitsemattomissa tilanteissa johdon ja hallituksen pitää luoda hallinnan tunnetta, missä avainasemassa on muun muassa avoin ja oikea-aikainen viestintä.
Manner listasi viisi keskeistä asiaa, joilla johto ja hallitus ovat rakentaneet ja pitäneet yllä onnistunutta kriisinhallintaa:
- Yhteinen missio syntyi hyvin nopeasti, kun liikenne ajettiin alas. Kaikki halusivat pelastaa ja viedä Finnairin ehjänä kriisin läpi. Aito ja voimakas tahtotila ankkuroivat yhteistyön.
- Keskenään käsi kädessä kulkevat luottamus ja jännite. Manner esitteli pikaisesti Finnairin hallituksen jäsenet ja kertoi, miten he ovat tukeneet ja samalla paineen kasvaessa haastaneet toisiaan – kuitenkin hyvän luottamuksen ilmapiirissä. Balanssin hakeminen pandemian aikana olisi ollut todella vaikeaa, joten oli elintärkeää, että työskentelysuhteet olivat valmiina.
- Skenaariosuunnittelu takaa, että mahdollisimman moni asia on etukäteen mietitty (plan early, choose late). Oikeiden päätösten osumatarkkuus paranee, mitä myöhemmin valitsee oikea-aikaisen liikkeen.
- Johtoryhmä, hallitus ja tärkeille toiminnoille kriittiset henkilöt muodostavat laajan rajapinnan, jossa osaamisen ja yhteistyön monipuolisuus kukoistaa. Yhteistyö ei saa kulminoitua vain HPJ/TJ-akseliin, vaan välittyä paljon laajemmalle.
Puheensa lopuksi Manner pureutui complianceen, arvokysymyksiin ja hallituksen juridiseen vastuuseen. Hallituksen ja johdon yhteistyötä on tavallaan helpottanut myös fokusoituminen, sillä kriisin aikana ei ole kilpailevia prioriteetteja.
Yleisökysymyksissä DIFin jäsenet tiedustelivat muun muassa milloin lentoliikenne palaa normaalille tasolle ja millainen matkailualan tulevaisuus ylipäätään on. Manner kertoi myös, millaista sparraus- ja konsultointiapua yhtiö on hyödyntänyt eri sektoreilla. Tilaisuuden lopuksi pääsihteeri Leena Linnainmaa kiitti kaikki osallistujia ja muistutti, että aiheen käsittelyä jatketaan Mannerin kanssa seuraavassa Boardview-lehdessä.
Tilaisuuden videotallenne löytyy DIFin jäsensivujen Videotallenteet-sivulta (vaatii kirjautumisen).