Ei menestystä ilman vastuullisuutta

On hienoa päästä kirjoittamaan ensimmäistä pääkirjoitusta Boardview’n uutena päätoimittajana. Lehti on laaja pakkaus asiaa hallitustyöskentelystä, joten tästä on hyvä jatkaa ja kiittää edeltäjääni Maarit Aarni-Sirviötä erinomaisesta työstä!

Julkisessa keskustelussa on usein sävy, että voiton tekeminen ja vastuullisuus olisivat vastakohtia. Samoin osakkeenomistajien ja sidosryhmien edut saatetaan nähdä vastakkaisina. Pitkällä aikavälillä yritys ei voi kuitenkaan menestyä, jos se sivuuttaa asiakkaiden, muiden sidosryhmien ja ympäröivän yhteiskunnan arvot. Maineen menetys vie asiakkaat ja siten voitot osakkeenomistajilta. Tämä lienee Boardview’n lukijoille selvää, mutta mediassa ja ennen kaikkea somessa sekä poliittisessa keskustelussa asia nähdään usein toisin. Yritysmaailmassa on syytä muistaa, että asiat ovat myös sitä, miltä ne näyttävät.

Kansainvälisessä keskustelussa kuulee jatkuvasti väitettävän, että yritykset ja sijoittajat toimivat lyhytjänteisesti kvartaalitalouden airuina. Brysselissä harkitaankin sääntelyä, jossa yrityksiltä vaadittaisiin vastuullisuusstrategian laatimista. Pohdinnassa ovat myös johdon rooli ja vastuut koskien vastuullisuutta.

Tuntuu siltä, että vastuullisuus nähdään usein erillisenä lokerona yrityksen toiminnassa. Itse sanoittaisin asian ennemmin niin, että tehtäviensä tasalla oleva hallitus sisällyttää vastuullisuuden strategiaansa, ja vastuullisuus on osa yrityksen liiketoimintaa. Tämä on vääjäämätön seuraus siitä, että materiaalien saatavuus, käyttö ja verotus ovat murroksessa puhumattakaan yleisemmästä paineesta torjua ilmastonmuutosta.

Hallitusten on pysyttävä ajan tasalla ja mieluiten aikaansa edellä. Teemme DIFissä parhaamme sen eteen, ja tämän numeron teemana onkin erittäin ajankohtainen kiertotalous hallitustyön kehittämisen lisäksi. Vuoden 2020 ensimmäisen kvartaalin teema on innovaatiot, joita todellakin tarvitaan ratkomaan käsissä olevia ja tulevia pulmia.

Yrityksiin kohdistuvat epäluulot kertovat myös lisääntyvästä dialogin tarpeesta. Yritykset ovat keskittyneet niin täysipainoisesti liiketoimintaansa, että vuoropuhelu ja yhteiskunnallinen keskustelu yritysten toiminnasta ja tavoitteista on saattanut jäädä vähiin. Ehkä vastuullisuuden painoarvon kasvaessa yritykset panostavat tähän enemmän.

Boardview on tietopaketin lisäksi osa yhteiskunnallista keskustelua, johon tarjoamme asiatietoa kohuotsikoiden sijaan. Lähetämmekin lehteä jäsenkunnan lisäksi päättäjätahoille.

Kuulen mielelläni lukijapalautetta Boardview’stä, joten olkaa yhteydessä ja kertokaa näkemyksiänne!

Leena Linnainmaa
päätoimittaja

Jätä kommentti

avatar
  Tilaa ilmoitukset  
Ilmoita kun