Innovaatio, jota kuluttajat eivät tienneet tarvitsevansa

Hallitustyö start-up:ssa vaatii kaupallistamisen ja rahoituksen prosessien tukemista. Verso Food Oy iski kansainvälisiin kuluttajatrendeihin.

Kun organisaatiovahvuus on yksi henkilö, toimitusjohtaja – ja muut käytössä olevat resurssit on skaalattu samassa suhteessa – on hallituksen kokoonpano ja yksittäisten jäsenten rooli ratkaisevaa yrityksen kehityksessä.

Mahdollisimman laaja-alainen kokemus kaikesta yrityksen johtamisesta on tarpeen, mutta erityisesti kyky soveltaa ja skaalata tekemiset isosta pieneen on hyödyksi. Toisaalta kyky ja rohkeus nousta pienestä isoksi, suunnitella suuria ja tähdätä korkealle, on yhtä tärkeää.

Hallituksessa tärkeintä on huomioida start-up yrityksen kahden ydinprosessin osaamisen tuki: kaupallistamisen ja rahoituksen. Ilman vauhdikasta kaupallistamista rahoitus on kireällä ja ilman rahoitusta kaupallistaminen ei onnistu. Kaikki on pantava peliin: hallitusjäsenten osaaminen ja työaika ovat arvokkaita etenkin alussa – makkararuisku kädessä olen itsekin antanut tuotekehityspanokseni!

Liikeidean lähtökohtana vahvat globaalit kuluttajatrendit

Verso Food Oy:n liikeidea on ”tarjota kuluttajille ravitsemuksellisesti tasapainoisia, eettisesti ja ympäristöllisesti kestäviä kasviproteiiniherkkuja”. Lähtökohtana olivat maailman laajuisesti vaikuttaneet kuluttajatrendit:

  • terveys ja hyvinvointi
  • itsestä huolehtiminen – liikunta ja hyvä kunto
  • tasapainoinen ruokavalio – kasvava proteiinipitoisuus fokuksessa
  • kasvisruokailun lisääntyminen ja soijaproteiinin korvaaminen
  • maapallon luonnonvarojen riittävyys ja kestävä elintarviketuotanto

Oivalsimme, että on olemassa lisääntyvä tarve vaihtoehtoisille, soijan korvaaville kasviproteiinilähteille läpi koko elintarvikearvoketjun sekä sen, että kuluttajat hakevat yhä enemmän ravitsemuksellisesti tasapainoisia vaihtoehtoja perinteisistä tuotekategorioista.

Suomalainen härkäpapu – tuntematon elintarvike

Aloitimme herneellä, mutta 2013 löysimme raaka-aineeksi suomalaisen härkäpavun. Härkäpapua on viljelty Suomessa yli tuhat vuotta, mutta elintarvikkeiksi härkäpapua on suomalaisessa keittiössä käytetty hyvin vähän.

Valoisan kesän ansiosta suomalaisessa härkäpavussa on proteiinia noin 30 prosenttia enemmän kuin Välimeren maissa kasvavilla pavuilla. Tuotekehitys oli kuitenkin haastavaa, koska härkäpapua ei oltu jalostettu elintarviketuotteiksi laajasti missään päin maailmaa. Meidän piti siis tarttua härkäpapua sarvista ja aloittaa ”tyhjältä pöydältä”.

Härkäpapurouheseos on suunnattu korvaamaan soijarouhe ruoanvalmistuksessa. Sitä ei tarvitse liottaa, eli se on sellaisenaan käyttövalmis tuote. Tuote sai heti laajan suosion ja nyt sitä löytyy koko Suomesta kauppojen hyllyistä.

Jatkuva tuotekehitys luo kasvua

Tuotekehityksemme jatkuu vauhdilla ja useita projekteja on käynnissä eri tuotantoteknologioille. Liikeideana on alusta alkaen ollut pitää tuoteideointi ja -innovointi sekä kaupallistaminen omissa käsissämme. Ostamme teknisen tuotekehityksen ja tuotannon strategisilta kumppaneiltamme. Näin emme ole sidottuja yhteen tuotantolinjaan tai –laitokseen.

Verso Food Oy perustettiin 2010 Nofu Oy:n nimisenä yrityksenä, joka kehittää, markkinoi ja myy suomalaisista pääraaka-aineista valmistettua, reilusti proteiinia sisältävää kasvisruokaa Verso-tuotebrändillä. Nyt Verso Food Oy kasvaa noin nelinkertaisella kertoimella 16:tta kuukautta peräkkäin.

 

 

Kirjoittaja:

Leena Saarinen-3659-20x30cm (kasvokuva)

Leena Saarinen

Hallituksen puheenjohtaja

Verso Food Oy

 

 

Teema-artikkeleita julkaistaan liittyen Directors’ Institute of Finlandin ajankohtaisiin teemoihin. Ensimmäisen vuosineljänneksen teema oli Hallitus ja asiakas. Toisen vuosineljänneksen teema on Hallitus ja innovaatiot. Teema-artikkelit julkaistaan kokonaisuudessaan Boardview-lehdessä kesäkuussa. Kirjoittajat ovat DIF:n valitsemia asiantuntijoita.