Mobiili on muuttanut radikaalisti sitä, mitä kuluttajat odottavat brändeiltä ja yrityksiltä. Median kulutus ei ole enää ennustettavaa ja pitkäkestoista. Älypuhelinten määrä on jo niin suuri (67 prosentilla suomalaisista on älypuhelin), että suurin osa kuluttajista voi ja haluaa elää hetkessä.
Esimerkiksi ruokaohjeen etsiminen puhelimella tuntuu pieneltä hetkeltä, mutta kun vastaavia hetkiä on paljon, niistä syntyykin valtava ilmiö. Yhtäkkiä meillä on miljoonia ihmisiä, jotka etsivät kaikkialla maapallolla parasta risottovideota verkosta.
Mobiili on tärkein väline juuri sillä hetkellä, kun haluamme oppia, löytää, tehdä tai ostaa jotain. Nämä ovat mikrohetkiä. Niissä aikomus on vahva, päätöksiä tehdään nopeasti ja kuluttajien aikeisiin on mahdollista vaikuttaa.
Haluamme oppia, löytää, tehdä tai ostaa jotain. Nämä ovat mikrohetkiä.
Kosketamme puhelinta keskimäärin 150 kertaa päivässä. Oletus on, että vastaus tulee välittömästi. Malttia odottamiseen ei ole. Sillä hetkellä, kun haluamme jotain, vain se brändi, joka on helpoiten saatavilla, voi voittaa.
Mobiilimainonnan kannalta muutos on todella raju. Enää ei riitä yhteen hetkeen vaikuttaminen vaan kyse on lukuisasta määrästä hetkiä, joilla on merkitystä. Esimerkiksi 69 prosenttia vapaa-ajan matkustajista käyttää puhelintaan etsiäkseen lomaideoita pienissä, pirstaleisissa hetkissä, kun he vaikkapa jonottavat johonkin. Lähes puolet heistä kuitenkin varaa matkan toisaalla – esimerkiksi työkoneellaan.
Jos et ollut matkailualan brändinä paikalla, kun asiakkaasi surffasi jonossa, on turha luulla, että hän vilkaisisi sinuun päin enää työkoneen avattuaan.
Toinen esimerkki kaupan alalta: Joka kolmas kuluttaja käyttää kaupassa mieluummin puhelintaan kuin kysyy myyjältä. 82 prosenttia kuluttajista käyttää puhelintaan, kun he ovat kaupassa miettimässä mitä ostaa. Joka kymmenes näistä päättää ostaa jonkin muun tuotteen kuin he olivat aluksi ostamassa. Oletko aidosti mukana, kun tämä päätös syntyy?
Mitä yritysten pitäisi tehdä? Katse on suunnattava teknologiasta ja omasta tekemisestä asiakkaisiin. On uskallettava haastaa vanhat tavat toimia ja ajatella. Paras yritys on se, joka on itse itsensä vaativin asiakas. Seuraavat kolme askelta ohjaavat oikealle polulle:
- Tunnista.
Tunnista hetket, jotka ovat asiakkaillesi merkityksellisiä ja valitse ne, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä. Muista, jo kolme miljardia ihmistä maailmassa on verkossa. Mitkä ovat tärkeitä hetkiä Intiassa tai Hervannassa?
- Toimi ja palvele.
Miten teet tämän hetken mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi? Mainonnan on oltava relevanttia ja sen pitää hyödyntää kaikkea sitä tietoa, jota sinulla jo on. Paljonko kello on? Mitä laitetta kuluttaja käyttää? Missä hän on? Pelkkä osuva mainos ei riitä. Seuraava totuuden hetki tulee, kun ostaja siirtyy mainoksesta verkkosivuille, joka toimii kunnolla myös mobiililaitteella.
- Mittaa, opi ja paranna jatkuvasti.
Varmista, että jokaisella tärkeimmällä hetkellä on oikeat mittarinsa brändin rakentamisesta myynnin kasvattamiseen.