Uudet kilpailijat – uudet säännöt

Miltä maailma näyttää viiden vuoden kuluttua? Mitkä nyt hypetyksellä esitellyistä muutoksista ovat todellisia?

 

Amazon on erikoislaatuinen yhtiö. Uusi kilpailija. Sen toimitusjohtaja Jeff Bezos on Forbesin listalla maailman kolmanneksi rikkain mies heti Bill Gatesin ja Warren Buffetin jälkeen. Nyt hän omistaa 17 prosenttia Amazonista, jonka hän perusti seattlelaiseen autotalliin 1994. Amazon on yksi niin sanotuista FANG-osakkeista (Facebook, Amazon, Netflix ja Google). Nämä kaikki ovat teknologiayrityksiä, jotka dominoivat toimialojaan ja joiden osakkeiden hinnat ovat korkealla.

Tämä osoittaa sijoittajien uskovan kyseisten yritysten myös jatkavan ripeää kehitystä tulevaisuudessa. Amazonin markkina-arvo on noin 544 miljardia dollaria ja P/E- luku 287. Kiinalaiset tulevat vahvasti ja monesti huomaamatta: Baidu perustettiin vuonna 2000. Sen markkina-arvo on noin 85 miljardia dollaria mutta P/E-luku ’vain’ 43.

Alun perin kirjojen verkkomyyjänä aloittanut Amazon on nyt maailman johtava pilvipalvelujen tarjoaja (AWS, Amazon Web Services). Sen oman brändin alla myydään nykyään kaikkea: akkuja, manteleita, pukuja ja virtuaaliavustajia (Amazon Echo, Alexa). Äänikomentoinen assistentti on yhtiön kolmas virtuaalinen tuote, jonka uskotaan houkuttelevan lisää kuluttajia ja myös palvelujen tarjoajia. Samalla se saalistaa kuluttajia tavalla, joka aiheuttaa regulaattoreille päänvaivaa, sillä monet Amazonin omien tuotteiden kilpailijat käyttävät sen tarjoamaa alustaa markkinointiin. Seuraavaksi Amazonin uskotaan siirtyvän distruptoimaan finanssialaa.

Miltä maailma näyttää viiden vuoden kuluttua? Mitkä nyt osin kovalla hypetyksellä esitellyistä muutoksista ovat todellisia? Markkinointi ja tuotetarjonta on siirtynyt kuluttajatuotteiden ja -palvelujen osalta vahvasti verkkoon, mikä on muuttanut median ansaintalogiikkaa. Mitä keinoäly ja robotiikka todella merkitsevät eri toimialoilla?

Miten siis hallitus voi auttaa yrityksen johtoa muutoksessa?

Tätä on pohdittu DIF:ssä tänä syksynä eri tilaisuuksissa, blogeissa ja keskusteluissa. Myös uusin Boardview-lehti käsittelee muutosvoimien vaikutusta eri yrityksissä ja eri toimialoilla. Hallitustyön kehittäminen on lehden toinen teema, jossa asiaa tarkastellaan sekä eurooppalaisten governance-mallien että perheyhtiön näkökulmasta.

Ensi keväänä fokusoimme hallituksen ja johdon välisiin suhteisiin ja siihen, miten geopolitiikka tulee hallituksiin. Lisäksi jäsenistön toiveiden mukaisesti jatkamme SOME-tietoiskuja -nyt kumppanin tuella.

Rauhallista joulua