Yritysjohtaja, oletko valmis uudistamaan yritystäsi startupin avulla? Jokaisen yrityksen johtaja pyrkii kasvattamaan yritystään, ja kannattavasti. Globaalisti kiristyvässä kilpailussa se vaatii nopeaa uudistumista ja erityisesti asiakkaiden businesten muutosten ennakointia.
Se vaatii myös parhaiden aivojen houkuttelua mukaan. Isojen, etabloituneiden yritysten haaste on kokoon liittyvä jäykkyys, johon liittyy muun muassa moniportainen päätöksenteko, joka hidastaa uudistumista. Ehkäpä jotain tärkeätä jää kokonaan huomaamatta perinteisellä tavalla toimiessa.
Startupeissa on joukko piirteitä, jotka vastavat hyvin tämän päivän toimintaympäristön vaatimuksiin:
Startupeissa sekä henkilö- että raharesurssit ovat niukat. Toimitusjohtaja joutuu operaatioita johtaessaan usein niin markkinointi-, myynti-, viestintä-, logistiikka- kuin talousvastaavankin rooliin. Resurssit joudutaan aina kohdistamaan tiukasti.
Kaikki turha jää pois. Isot yritykset voisivat ottaa oppia startupien resurssitehokkuudesta tilanteesta, jossa vaihtoehtoa ei ole. Sitä paitsi niukkuus ruokkii tutkitusti luovuutta.
Startupit ovat myös ketteriä. Niillä on suora yhteys asiakaskuntaan ja vielä sellaisiin asiakkaisiin, jotka ovat valmiita ennakkoluulottomasti kokeilemaan startupin mukanaan tuomaa uutta innovatiivista tuotetta, palvelua tai ratkaisua. Parannusehdotukset toteutetaan nopeasti ja taas kokeillaan.
Startupit ovat ketteriä korjaamaan myös suuntaa, jos alun perin valittu tie tukkeutuu syystä tai toisesta.
Startupit ovat valmiita kokeilemaan markkinalla uutta tuotetta, palvelua tai ratkaisua nopeasti – myös puolivalmiilla tuotteella – ja myös epäonnistumaan nopeasti.
Se on luonteva osa kehitysprosessia. Jos epäonnistutaan, tarkistetaan, onko rahaa seuraavaan askeleeseen. Ellei, mietitään kertyneen osaamisen hyödyntämistä toisella tavalla.
Usein ei ole vielä ehtinyt muodostua niin vahvaa brändiä, että sitä pitäisi kynsin hampain puolustaa.
Startupit ovat myös oman alansa huippuasiantuntijoita tuoreine näkökulmineen. Ei ole vanhoja toimintatapoja, joista pitäisi oppia pois toimintaympäristön muuttuessa. Startupit voivat edustaa kehityksen kärkeä omalla kapealla alallaan ja olla juuri se isolta yritykseltä puuttuva kilpailukykytekijä.
Startupit ottavat riskiä. Se on elinehto ja olemassaolon edellytys. Se on pakko.
Startupien yrityskulttuuria leimaavat vahva usko omaan osaamiseen ja tekemiseen, uudet erilaiset ratkaisut ja niistä palkitseminen, oma spesifinen yrityskulttuuri, kansainvälisyys, tiimityömalli, into, sisäinen palo ja sinnikkyys – monta ominaisuutta, jotka vastaavat yliopistokoulutetun nuorison työpaikkavaatimuksia.
Yhtälö toimii myös toisin päin: startupit voivat oppia myös isoilta, vakiintuneilta yrityksiltä esimerkiksi PR:ää, viestintää ja brändäystä. Tuotetta ja sen skaalautuvuutta voidaan testata yhteistyökumppanin jakelukanavissa. Yhteistoiminta ison yrityksen kanssa lisää startupin uskottavuutta asiakaskunnan keskuudessa. Ja voihan iso yritys olla startupin potentiaalinen exit-kumppani elinkaaren lopussa.