Kaipaatko kaukomaiden basaaritunnelmaa, ikimuistoista matkaa kännykkään hölöttävän taksikuskin takapenkillä? Nyt digitalisaatio ja Uber mahdollistavat déjà-vun kotinurkillasi.
Ansaintamallit, kilpailukentät ja palveluprosessit ovat räjähtäneet uuteen uskoon. Kun pöly laskeutuu, nousevat voittajiksi ne, jotka vääntävät datavirrasta koukuttavan ja ymmärrettävän bisnescasen asiakkailleen.
Hallitusjäsenen tulee kysyä peilikuvalta, johtaako hän muutosta vai yllättääkö maailman myllerrys päivä toisensa jälkeen? Miksei edes bisnesluokassa saa enää laukkuja check-iniin ilman näpyttelyä? Salarakastakin varten pitäisi olla profiili Tinderissä. Kabinetteihin tarvitaan digitalisaation todellista osaamista.
Sukupolvikuilu on revähtänyt ammolleen. Hyvävelilinnakkeissa tarkastusvaliokunnan agendassa korostetaan yhä teknologisten riskien seurantaa. Vuorineuvos laskee tiukoissa paikoissa vävykokelaansa atk-taitojen varaan.
Täyspäinen yksilö on kuitenkin nykyään nuorena radikaali ja jo keski-ikäisenä konservatiivi. Marimekon johtajavalinta osoittaa ajan trendit. Reilun kolmenkympin iässä on vielä pieni mahdollisuus ymmärtää tulevaisuuden kuluttajia, arvonluontia ja omata rohkeutta tehdä asialle jotain.
Digitalisaatio ei ole vain tuotteiden ja palveluiden sähköistämistä. Volkswagen kilpailee nyt Googlea vastaan, ja Nordea on liemessä Facebookin maksunvälityksen kanssa. Digitalisaatiossa toimialarajat ylittävä kilpailijoiden invaasio on totta, mutta kaukonäköisyys ja reaktionopeus ovat yrityskulttuureissa poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön.
Ruususen unta uinuva hallitus joutuu ilmaveivin pyörteisiin, jos se uudelleenmäärittää kilpailukenttänsä myöhässä. Jo klassikoksi on muodostunut Sanoman miljardiluokan ristiretki perinteisen median hautuumaille, missä viikatemies kurkisteli muikeasti hymyilevien yrityskauppiaiden selän takaa.
Eikä mitään ole opittu. Kun tänään paikalliset perustelevat Kainuun Sanomien ostoa kotiseuturakkaudella, on myyjän syytä haalia nimet paperiin. Hallitustyön muistisäännöksi muodostuu ”tee samoin kuin muut, mutta ennen heitä”. Ilmiselvä aloitus on tunnistaa ne alat ja funktiot, joilla digi tuhoaa totutun kannattavuuden pysyvästi.
Varhain jalkeilla olevat luovat mittavilla digi-investoinneilla barrier to entryn. Kun suuruuden ekonomia jyllää mannertenvälisessä potenssissa, nähdään Amazonin kaltainen dominanssi. Tässä vertailussa Keskon ja Stockmannin digiviritykset ovat kuin Jaskan Grilli Michelin-tähteä kärkkymässä.
Taseen puolella hallituksen on syytä tehdä aineellisiin entisaikojen kulta-assetteihin henkinen alaskirjaus, ja asettaa vastaava määrä aineettoman pääoman kasvutavoitteeksi. Arjessa tulee jalostaa asiakasdata, jakelu ja volyymi bisnesideoiksi, jotka laulattavat pääkonttorin painokonetta punaisena.
Miksi kuitenkaan kasvattaa digin keinoin myyntiä, parantaa tuottavuutta tai innovoida, jos suojaus jää samalle tasolle kuin tyttärenne penkkariajelun jälkeisissä siideribileissä? Näytön alareunassa vilkkuva vihreä valo ei merkitse tietoturvaa.
Kirjoitus julkaistaan Boardview-lehden numerossa 1/2015. Lehden teemana on digitalisaatio, ja se ilmestyy 26.3.