ecoDa EU Alert – Week 9

Click here for the ecoDa EU Alert – Week 9

European Institution Developments

  • EC : Clean Industrial Deal
  • EC : Omnibus Regulation on Sustainability
  • Unions protest against Omnibus’ drive towards deregulation
  • What’s Next for sustainability reporting? – Forbes Article
  • EC Study on the application of the shareholder’s rights directive

European Developments

  • Europeans still want climate action, but don’t trust governments to deliver – Bruegel analysis

Articles/Publications

  • Climate and Energy Executive Orders : Implications for Corporate Sustainability

International Context

  • COP16 on biodiversity – Commissioner Roswall speech

DIF vieraili Rajavartiolaitoksella

DIFin jäsenet vierailivat Rajavartiolaitoksella 25.2.2025. Vierailulla kuultiin Rajavartiolaitoksen päällikön, vara-amiraali Markku Hassisen ajankohtaiskatsaus Rajavartiolaitoksen toiminnasta, toimintaympäristöstä ja johtamisesta.

Rajavartiolaitos on sisäministeriön alainen sisäisestä turvallisuudesta vastaava viranomainen. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa. Rajavartiolaitos on sotilaallisesti järjestetty, ja sen palveluksessa on noin 3000 henkilöä.

Markku Hassinen kertoi Rajavartiolaitoksen toimintaympäristön tilanteesta. Ensin keskusteltiin itärajasta. Maarajan rajanylityspaikat pysyvät toistaiseksi suljettuina. Rajaturvallisuuslaki tuli voimaan 22. heinäkuuta 2024 ja on voimassa vuoden. Esitys lain voimassaolon jatkamisesta on parhaillaan lausuntokierroksella. Kysymyksiä ja keskustelua herättivät muun muassa Venäjän hybridivaikuttaminen ja itärajalle nouseva esteaita.

Itämeren turvallisuustilanne on Ukrainan sodan myötä muuttunut. Lähivuosina Itämeri pysyy korkealla Venäjän intresseissä, koska merialue on sen tärkein öljynkuljetusreitti. Suomenlahdella liikkuu aiempaa vanhempia aluksia, joiden omistajuus- ja vakuutusjärjestelyt ovat epäselviä. Näihin Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon kuuluviin öljynkuljetusaluksiin liittyy merkittävä ympäristövahingon riski. Suomi seuraa alusten liikkeitä ja on valmiina reagoimaan epäilyttävään toimintaan.

Lopuksi Hassinen kertoi lyhyesti Rajavartiolaitoksen johtamisesta. Johtamisessa noudatetaan tehtävätaktiikkaa, mikä tarkoittaa, että annetaan mahdollisimman paljon vapauksia sinne missä tehtävä suoritetaan. Johtamisen käytänteet voivat esimerkiksi olla erilaisia merellä ja maalla. Siksi onkin tärkeää varmistaa, että arvot ovat koko organisaatiossa yhtenevät.

Miten hallitus mahdollistaa uuden toimitusjohtajan onnistumisen?

DIF vieraili 24.2.2025 A-lehdissä, jossa keskusteltiin uuden toimitusjohtajan tukemisesta ja onnistumisesta. Hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on valita yritykselle sen kulloiseenkin tilanteeseen sopiva toimitusjohtaja. Erinomaisen johtajan valinta ei yksin riitä, vaan hallituksen tehtävänä on osaltaan mahdollistaa hänen onnistumisensa.

Tilaisuuden avauksena A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantola kertoi perheyhtiö A-lehdistä sekä johdon roolituksesta, kun hänet nimitettiin toimitusjohtajaksi founderin seuraajaksi tämän jäädessä yhtiöön.

Sen jälkeen aiheesta keskusteltiin vilkkaasti Johtajan 100 ensimmäistä päivää. Todellinen tulikoe vai vanha myytti? -kirjan kirjoittajien, johdon coachien Maarit Tiililän, Anitta Niemelän ja Sari Ajangon johdolla. Uusi johtaja on aina muutos, mutta tukeeko hallitus muutosta? Tuleeko hallitukselle viestiä organisaatiosta ohi toimitusjohtajan ja alkaako hallitus reagoida siihen suoraan ohittaen toimitusjohtajan? Onko uuden toimitusjohtajan onboarding suunniteltu ennalta?

Käytännön case-esimerkin toimitusjohtajan saappaisiin astumisesta kertoi Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Noora Tirkkonen, jolle oli suunniteltu kattava onboarding-ohjelma coachia myöten. Tirkkonen kiitti saamaansa tukea ja korosti sen merkitystä sujuvalle alulle varsinkin, kun hän ensimmäistä kertaa ryhtyi toimitusjohtajan tehtäviin.

Hallitustyö listautumista valmistelevassa yhtiössä

Pieni ryhmä DIFin jäseniä keskusteli 25.2.2025 DIF-sparrauksessa hallitustyöstä listautumista valmistelevassa yhtiössä White & Casen asiantuntijoiden johdolla. Sparraajana toimi White & Casen osakas Mikko Hulkko ja tilaisuuden moderaattorina White & Casen osakas Jenni Nygård.

Mikko Hulkko piti aluksi ajankohtaiskatsauksen listautumismarkkinasta ja viimeaikaisista sääntelymuutoksista. Markkina näyttäisi piristyneen, joten joitakin listautumisia voitaneen odottaa jo tänä vuonna.

Keskustelu aloitettiin listautumiseen valmistautumisesta. Miten rakennetaan listautumista tukeva muutosohjelma? Milloin valmistelu tulisi aloittaa? Listautumisen aikajanaan kuuluu monia toimia, ja valmistelujen kesto voi vaihdella suurestikin riippuen yhtiön valmiudesta listautumiseen. Informaatiokontrollin omaksuminen on tärkeää. Listautumisprosessi on erittäin työläs vaihe ja aiheuttaa kovia paineita joillekin johdon jäsenille, joiden jaksaminenkin voi olla koetuksella.

Hallituksen ja toimivan johdon roolista ja työnjaosta keskusteltiin vuolaasti. Listautuvan yhtiön hallituksen kokoonpanossa on usein 4–6 jäsentä, ja prosessin alkaessa hallituskokoonpano harkitaan listayhtiölle sopivaksi. Saatetaan myös tehdä ehdollisia valintoja siten, että uudet hallitusjäsenyydet tulevat voimaan yhtiön listautumisen toteutuessa perustajapainotteisen hallituksen vastatessa listautumisprosessista.

ecoDa EU Alert – Week 8

Click here for the ecoDa EU Alert – Week 8

European Institution Developments

  • Omnibus Regulation – Stakeholders Positions
  • Omnibus Regulation – Parliamentary groups Positions
  • Draft Clean Industrial Deal – Expected Content
  • Clean Industrial Deal – Greens/EFA Group position
  • Council : disruption on administrative simplification

European Developments

  • EU Competitiveness – Mario Draghi Speech at the Parliament
  • CSRD Practice tracker – Ropes & Gray

Articles/Publications

  • Making EU Green Claim Credible – ISEAL
  • The Cumulative Effects of EU Sustainability Legislation – Ministry for Foreign Affairs of Finland

International Context

  • EU’s AI race to the bottom

EU-komission työohjelmassa kilpailukyvyn parantamista ja sääntelyn suitsimista

DIF-jäsenwebinaarissa 17.2.2025 tutustuttiin Euroopan komission työohjelmaan, kun puhujana oli EU-komission yhteisen tutkimuskeskuksen JRC:n entinen varapääjohtaja Salla Saastamoinen. Saastamoinen oli webinaaripäivänä aloittanut varapääjohtajana Euroopan petostentorjuntavirastossa (OLAF).

Helmikuussa hyväksytty komission työohjelma määrittelee komission poliittiset tavoitteet vuodelle 2025. Työohjelman keskeisiä teemoja ovat kilpailukyky ja vauraus, turvallisuus ja puolustus, Euroopan asema ja kumppanuudet maailmassa, ihmisten ja yhteiskuntien tukeminen, elämänlaadun turvaaminen, demokratian suojelu sekä valmistautuminen tulevaisuuteen yhteistyössä.

Työohjelmassa painotetaan lisäksi lainsäädännön yksinkertaistamista. Tavoitteena on saada EU:n politiikat ja lainsäädäntö toimimaan paremmin ja nopeammin EU:n kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Komissio aikoo esimerkiksi vetää pois ehdotuksiaan, joista osa on ollut pöydällä jo pitkään. Muun muassa tekoälyvastuuta koskeva direktiiviehdotus on poisvedettävien listalla. Tarkoituksena on myös tehdä olemassa olevalle lainsäädännölle kuntotarkastuksia, joiden avulla saadaan selville, mitä on mahdollista yksinkertaistaa.

Saastamoinen kertoi myös kilpailukykykompassista, jonka komissio esitteli tammikuussa 2025. Kilpailukykykompassi ohjaa komission työtä vuoteen 2029 saakka. Kompassi keskittyy kolmeen kilpailukyvyn päätekijään, jotka ovat kasvun edistäminen innovoinnin avulla, hiilestä irtautumisen nivominen kilpailukykyyn sekä riippuvuuden vähentäminen ja turvallisuuden lisääminen.

Myös kilpailukykykompassi nostaa esiin lainsäädännön yksinkertaistamisen sääntelytaakan keventämiseksi. Valmistelussa on esimerkiksi Green Omnibus -hanke, jonka tavoitteena on ainakin kestävyysraportointidirektiivin (CSRD), taksonomia-asetuksen ja yritysvastuudirektiivin yksinkertaistaminen yhteistarkastelussa.

DIFin jäsenen kommenttipuheenvuoron piti Mari Kiviniemi. Hän totesi, että komission työohjelma on kunnianhimoinen ja se peilaa Euroopan toimintaympäristön ja maailman muutosta. Ulkoisten uhkien lisäksi on varauduttava ja puolustauduttava sisäisä uhkia vastaan. Valitettavasti elämme sellaisia aikoja, että eurooppalaisia arvoja, demokratiaa, oikeusvaltiota, tasa-arvoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta, on alleviivattava ja puolustettava.

Sääntelyn vähentäminen on kestoaihe, josta on puhuttu pitkään, mutta tulokset ovat olleet vaatimattomia. Kiviniemi olisi toivonut, että nykylainsäädännön virtaviivaistamisen ja tarkistamisen lisäksi komissio olisi vielä rohkeammin pidättäytynyt uudesta lainsäädännöstä.

Kilpailukyvyn parantamisella on kiire. Kilpailukyvyn näkökulmasta Eurooppa on jäljessä erityisesti Yhdysvaltoja. Yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi tulisi ottaa sisämarkkinoiden kehittäminen, jossa on kilpailukyvyn näkökulmasta paljon saavutettavaa.

 

Webinaarin esitysmateriaali on DIFin jäsenten ladattavissa ohessa sekä jäsensivuilla (edellyttää kirjautumisen). Jäsensivuilta löytyy myös linkki webinaaritallenteeseen.

 

Salla Saastamoinen

 

Mari Kiviniemi

Mikä motivoi hallituksen jäsentä?

Usein unelmien hallituksen jäsen on monessa mukana oleva kokenut osaaja, joka auttaa yhtiötä menestymään. Nämä yksilöt ovat kiireisiä henkilöitä, jotka vaikuttavat monilla eri foorumeilla ja joilla on laajaa kokemusta erilaisista tilanteista. Voidaan olettaa, että heidän aikansa on kallista. Pienemmät yhtiöt eivät kuitenkaan voi kilpailla parhaista hallitusosaajista tarjoamalla markkinoiden korkeimpia hallituspalkkioita tai järjestämällä kokouksia paikoissa, jotka itsessään houkuttelevat osallistumaan. Tästä dilemmasta syntyi kiinnostus ja tarve tehdä väitöstutkimus, jotta omistajana oppisin paremmin motivoimaan hallitusta ja varmistamaan, että yhtiö saisi heidän päivänsä parhaan hetken käyttöönsä.

Toisaalta nuoremman sukupolven hallitusosaajana minun on monesti täytynyt tuoda esiin omaa asiantuntemustani ja kiinnostustani hallitustyöhön. Hyvin usein vastaus nimitysvaliokunnilta on ollut: ”Mahtavaa, että nuoret ovat kiinnostuneita hallitustyöstä, mutta valitsimme tällä(kin) kertaa hallitukseen henkilön, jolla on 30 vuoden kokemus hallitustyöstä.” Tämä asetelma – kokemus vastaan osaaminen – herätti halun selvittää, mitä hallitustyöstä on tutkittu ja pitävätkö kaikki kokemukseen liittyvät oletukset paikkansa.

Väitöstutkimus hallituksen motivaatiotekijöistä

Tein väitöstutkimustani vuosina 2020–2024, ensin Tampereen ja myöhemmin Turun yliopistossa. Tutkimusta tukemassa ja sen matkalla mukana oli DIFin jäsen Jorma Turunen, joka tuoreena tohtorina ja työelämäprofessorina toi arvokasta näkemystä hallitustyöhön.

Tutkimusaineistoa kerättiin Future Boardin, DIFin, Hallituspartnerien, Boardmanin, Perheyritysten liiton sekä Suomen Yrittäjien kautta. Kyselyyn vastanneita pyydettiin arvioimaan tilannetta liikevaihdoltaan suurimman hallituksen näkökulmasta, jossa he toimivat.

Tutkimuksessa tarkasteltiin hallituksen jäsenten motivaatiotekijöitä sekä niiden vaikutusta hallitustason suoritukseen. Lisäksi tutkittiin, miten hallituksen monimuotoisuus vaikuttaa sen kykyyn käsitellä yhtiön sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyviä asioita.

Mitkä tekijät motivoivat hallituksen jäseniä?

Tutkimuksessa ei havaittu, että taloudelliset tekijät olisivat pääasiallinen motivaattori hallituksen jäsenille. Sen sijaan heitä motivoivat mahdollisuus haastaa omaa osaamistaan, osallistuminen aitoon päätöksentekoon sekä kyky saavuttaa tavoitteita yhdessä hallitustiimin kanssa.

Tulisiko hallituksessa miettiä yhtiön tavoitteiden lisäksi myös omia tavoitteita, joita hallitus haluaa saavuttaa tiiminä? Tällä tavoin hallitus voi erottautua muista yhtiöistä, joissa hallituksella ei ole omia tavoitteita. Hallituksen tavoitteiden tulee olla yhtiön tavoitteiden kanssa linjassa, mutta ne voivat kohdistua enemmän hallitukseen itseensä. Esimerkiksi, kuinka usein olette hallituksessa keskustelleet, miten yhtiön arvot näkyvät hallituksen toiminnassa? Tai voisiko kullakin hallituksen jäsenellä olla omat tavoitteet yhtiön operatiivisen johdon tukemiseksi?

Raha ja motivaatio – miten ne liittyvät toisiinsa?

Tutkimuksen perusteella hallituksen jäsenet eivät ensisijaisesti motivoidu rahasta. On kuitenkin selvää, että asiassa on yksilökohtaisia eroja. Hallitusammattilaisen on jostain saatava elantonsa, joten on mahdollista, että vastaajilla on opittu tapa sanoa, että rahalla ei ole väliä – vaikka todellisuudessa sillä voikin olla.

Väitöskirja löytyy digitaalisesti yliopiston kirjastosta>

 

Klaus Breitholtz on diplomi-insinööri (tuotantotalous), kauppatieteiden maisteri (kansainvälinen johtaminen) ja tuore hallitustyön tohtori. Hän toimii nuorten hallitusosaajien verkoston Future Boardin hallituksen puheenjohtajana sekä Hallituspartnerit ry:n hallituksessa vastuualueenaan hallitustyön kehittäminen ja tutkimus. Lisäksi hän työskentelee biotech-yhtiö Genevia Technologies Oy:n talousjohtajana ja hallituksen jäsenenä.

 

Hallitustyö kriisiyhtiössä on luottamuksen rakentamista

Erinäisten kriisiyhtiöiden pelastajana tunnettu Lauri Ratia veti jälleen 19.2.2025 sparrauksen hallitustyöstä kriisiyhtiössä pienelle ryhmälle DIFin jäseniä.

DIFin pääsihteerin Leena Linnainmaan moderoimassa tilaisuudessa keskusteltiin vilkkaasti kriisin merkeistä ja varautumisesta, hallituksen vastuista ja kokouksista, hallitustyöstä kriisissä, yhteistyöstä toimivan johdon kanssa, kulttuurista ja henkilöstä, omistajadialogista sekä viestinnästä.

Kriisi voi tulla äkillisesti, mutta usein kriisi tulee hiipimällä, eikä sen merkkejä ole huomattu tai ainakaan niihin ei ole reagoitu. Hiipivä kilpailukyvyn menetys voi yllättää hallituksen, jos hallitus ei ole valppaana.

Kriisissä hallituksen tulee panostaa luottamuksen rakentamiseen erityisesti omistajiin, rahoittajiin ja henkilökuntaan. Kriisi on iso projekti, jossa joukkoja johdetaan edestä ja keskeltä. Kiittäminen ja kuunteleminen ovat keskeisiä työkaluja, jotka tuppaavat unohtumaan.

Avoin ja luottamuksellinen keskustelu antoi eväitä osanottajille omaan hallitustyöhön. Siitä kertovat osanottajien kiittävät kommentit:

”Erittäin hyödyllinen tilaisuus. Arvostin erityisesti Laurin avointa ja rehellistä tapaa jakaa omia kokemuksia. Iso kiitos!”

”Yksinkertaisesti loistava tilaisuus, rautaista kokemusta, osaamista ja viisautta.”

”Aivan upea tilaisuus.”

Talouskurimuksessa yritysten hallitusten on toimittava muutosvoimana

Suomen talouden nousu edellyttää tuottavuuden kasvua, mutta vastuu siitä näyttää jääneen viime vuosina liiaksi uusien kasvuyritysten harteille. Viimeisen vuosikymmenen aikana tuottavuuskasvu on keskittynyt tietointensiivisiin yrityksiin, kuten peliteollisuuteen, kun taas tehdasteollisuuden, ennen muuta vakiintuneiden pörssiyhtiöiden, kehitys on ollut vaatimatonta ja jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista. Ilman radikaalia uudistumista Suomen talous ei käänny nousuun.

Pörssiyhtiöiden vahvat ankkuriomistajat ovat Suomessa harvassa, ja omistus on hajautunut. Eläkeyhtiöt ja valtio omistajina eivät toimi riittävänä muutosvoimana. Tässä tilanteessa rohkea uudistuminen ja kasvuhakuisuus tulisi lähteä erityisesti yritysten hallituksista. Omistajien on varmistettava, että hallituksissa on yksilöitä, joiden missiona on merkittävä kansainvälinen kasvu.

Hallituksilta puuttuu rohkeutta

Hallitusten rooli Suomen talouden kääntämisessä on jäänyt julkisessa keskustelussa varjoon. Usein vastuu sälytetään kasvuyrityksille tai jopa valtiolle, vaikka hallitusten tulisi intohimoisesti ajaa uusien kansainvälisesti merkittäväksi kasvavien liiketoimintojen syntyä. Johto ja henkilöstö toteuttavat muutokset, mutta hallitusten on luotava suunta ja tahto uudistumiselle. Kookkaissakin yrityksissä tulisi vallita kasvuyritysten kaltainen henki. Ilman rohkeutta ja pitkäjänteisyyttä taloutemme ei käänny. Näitä ominaisuuksia ei ole ollut riittävästi viime vuosikymmeninä.

Onko meihin suomalaisiin tarttunut henkinen laiskuus?

Olemme ajautuneet liiaksi toimintamalliin, jossa seuraavan vuoden tai jopa kvartaalin tuloskehitykseen keskitytään pitkän aikavälin rohkeidenkin uudistumisaskelten kustannuksella. Osinkoja jaetaan avokätisesti, vaikka pääomaa voisi käyttää paremmin tulevaisuuden investointeihin. Helsingin pörssin viime vuosien muita maita heikompi kehitys tulisi toimia hälytyskellona, vaikka syitä näytetään haettavan muualta kuin itse yrityksistä.

Onko meihin suomalaisiin tarttunut henkinen laiskuus ja näkyykö se yritysjohtamisessa? On helpompaa viedä vähittäistä kehitystä eteenpäin ja saada arvonantoa, kun kehitys on kohtuullista ja ennustettavaa. Olisiko yritysten hallitusten syytä katsoa tässä asiassa peiliin? Kyse on koko kansamme edusta.

Panokset kilpailuetuihin

Paljon esillä ollut vihreä siirtymä tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia. Myös vihreän siirtymän liiketoimintojen luominen edellyttää kokonaan uusia innovaatioita ja kilpailukyvyn rakentamista. Suotuisa sähkön hinta ja investointituet eivät yksin yritysten menestystä tuo. Vaikkapa vetytalouden mahtimaaksi nouseminen edellyttää määrätietoista työtä kansainvälisesti kilpailukykyisten liiketoimintojen rakentamisessa. Tässä yhteistyö valtiovallan ja yritysten kesken nousee tärkeäksi, mutta yrityksillä säilyy vetovastuu.

Suomen on tunnistettava kilpailuetunsa. Pieni maa ei voi olla johtava monella alalla, vaan sen on keskityttävä. Esimerkkinä tästä on Nokian matkaviestinnän nousu maailman kärkeen, joka perustui pitkäjänteisiin osaamisen investointeihin elektroniikassa ja radioteknologiassa, strategisiin yritysostoihin sekä valtion ja sen teleyhtiön toimilla rakennettuun matkapuhelinalan standardointiin. Samoin nyt on löydettävä painopistealueet, kuten digitaalinen talous ja vihreä siirtymä, ja panostettava niihin yhdessä kunnianhimoisesti.

Yhteisvoimin kasvu-uralle

Julkinen valta voi tukea uusien liiketoimintojen syntyä, mutta yritysveron alentamisen kaltaiset toimet eivät ole ratkaisu taloutemme kääntämiseen. Niillä voidaan saada aikaan lyhyen tähtäimen tönäisyjä kasvun vauhdittamiseen. Sen sijaan koulutus, tutkimus ja maahanmuuttopolitiikka ovat keskeisiä kilpailukyvyn kehittämisessä. Uusien aivojen saamisessa maahamme oleellista ei ole vain työväestömme vähenemisen paikkaaminen, vaan erityisesti se, että ulkomailta löytyy tarvittavaa yrittämistä, tahtoa ja osaamista liiankin tasaiseksi muuttuneen asenteemme vastapainoksi. Uudistavaa mentaliteettia löytyy erityisesti Euroopan ulkopuolelta.

Tarvitsemme yhteisen kasvun vision. Se sisältää ne harvat alueet, jossa haluamme olla maailman kärjessä. Maapallomme kestävyyteen liittyvät haasteet luovat Suomelle merkittäviä liiketoiminnan kasvumahdollisuuksia. Tältä osin valtiovallan toimet voisivat laajemminkin tukea yritysten toimia jo maakuvammekin kautta. Yritysten, valtion ja työntekijöiden on vedettävä yhtä köyttä. Keskiössä ovat kuitenkin yritykset ja erityisesti niiden hallitukset, joiden on otettava johtava rooli Suomen talouden uudistumisessa.

 

Vesa Helkkula on toiminut yli 25 vuotta eri ICT-yhtiöiden toimitusjohtajana, Nokia Matkapuhelimien yrityssuunnittelujohtajana sekä perustanut kaksi viestintäteknologian yritystä. Hän on ollut DIFin jäsen noin 12 vuotta. Helkkula on toiminut useiden hallitusten puheenjohtajana ja jäsenenä, nyt Aplicom Oy:n hallituksen puheenjohtajana.