Alati ja kiihtyvällä vauhdilla muuttuva maailma asettaa vaatimuksia myös yhtiöiden strategiatyölle, ja menestyvän yhtiön on jatkuvasti muokattava strategiaansa pysyäkseen vauhdissa mukana. Boston Consulting Groupin ja DIF:n järjestämässä seminaarissa DIF:n jäsen, Konecranesin toimitusjohtaja Panu Routila (kuvassa) kertoi case-esimerkin valossa strategiauudistuksesta.
Malli, jossa hallitus hyväksyy sille esitetyn strategian vuoden tai kahden välein, on aikansa elänyt. Tämän päivän hallituksen tulee aktiivisesti muokata strategiaa muun muassa esittämällä oikeita kysymyksiä, korostettiin Boston Consulting Groupin ja DIF:n strategiaseminaarissa. Esityksiä oli saapunut kuulemaan täysi salillinen DIF:n jäseniä.
IMD:n strategiaprofessori ja BCG:n strategiajohtaja Knut Haanæs luetteli puheenvuorossaan onnistuneen organisaatiouudistuksen edellytyksiä ja korosti strategian rakentamisessa selkeyttä. BCG:n Pohjoismaiden johtaja Tuukka Seppä kertoi strategian implementoinnista ja siitä, miten suunnitelmista päästään tuloksiin. Käytännön tuloksien saavuttamiseksi strategian toimeenpano kannattaa jakaa teemoiksi. Yhtä tärkeää on viestiä strategiasta kiinnostavalla ja innostavalla tavalla.
Käytännön kokemuksia strategiatyöstä kuvaili Konecranesin toimitusjohtaja, DIF:n jäsen Panu Routila. Hän valotti aihetta kertomalla Terexin MHPS-liiketoiminnan oston vaiheista ja siihen liittyvästä strategian implementoinnista.
Knut Haanæs on yksi Your Strategy Needs A Strategy -kirjan kirjoittajista. Hallituksen strategiatyöskentely -seminaari pidettiin torstaina 31.8.2017 Hotelli Kämpissä.
DIF:n jäsenet voivat perehtyä aiheeseen tarkemmin kirjautumalla sisään ja lukemalla tilaisuuden esitysmateriaalin, joka on alla liitteenä.