Miten saada kilpailuetua tekoälyllä?

DIFin jäsenet vierailivat Tietoevryllä 11.11.2024 kuulemassa ja keskustelemassa hallituksen roolista tekoälymurroksessa. Tilaisuutta emännöi Tech Services -liiketoiminnan johtaja Satu Kiiskinen.

Digitaalinen edelläkävijyys vaatii yrityksen johdolta datan arvon syvällistä ymmärrystä ja muutoksiin sitoutumista sekä ennakkoluulottomuutta. Mitä tekoälyn tuoma tuottavuusloikka edellyttää? Kuinka viedä muutosta läpi organisaatioissa?

Thomas Rosqvist (AI Program Lead) alusti tekoälystrategiasta. Merkittävä kysymys on, miten tekoälyn käytössä otetaan eettisyys huomioon. Jos kaikki käyttävät generatiivista tekoälyä ohjelmisto- ja tuotekehityksessä, ei siitä saa kilpailuetua. Kilpailuetu edellyttää omaa dataa ja mallia sekä niille sopivaa käyttökohdetta. Keskeinen kysymys on, miten tekoäly voi auttaa juuri meidän kipupisteissämme. Onnistuminen on kiinni ihmisistä ja siitä, saadaanko omassa organisaatiossa rakennettua luottamusta muutosvastarinnasta huolimatta.

Johanna Rihtamo (Customer Executive) esitteli case-esimerkkinä HUS-Tietoevry kehittämiskumppanuuden. Tekoälyä pystytään hyödyntämän arkisen työn lisäksi tutkimuksessa ja sairauksien tunnistamisessa. Tietosuojanäkökulmat otetaan työssä tarkoin huomioon.

Pirja Heiskanen (Head of Data and AI) puhui hallituksesta ja ylimmästä johdosta tekoälymuutoksen ajureina vähittäiskauppaesimerkin avulla. Tekoälyllä voidaan esimerkiksi korvata markkinointitoimiston työtä, saada säästöjä ja nopeuttaa prosessia, mutta samalla työntekijöiden rooli muuttuu, ja tekoälyä käytetään assistenttina. Verkkokaupan tuotetietojen automatisointi on ollut merkittävä kehittämiskohde. Keskeistä on työntekijäkokemus: pääsevätkö työntekijät keskittymään mielekkäämpiin työtehtäviin.

Hallituksen agendalla tekoäly on usein digistrategian osana.

Tilaisuuden esitysmateriaali on DIFin jäsenten ladattavissa ohessa sekä jäsensivuilla (edellyttää kirjautumisen).

 

Johanna Rihtamo

 

Pirja Heiskanen