Teknologia yritysarvon vivuttajana, kriittisenä menestystekijänä ja strategian mahdollistajana, osa 1/2

Omistajien ja hallitusten tulisi paremmin ymmärtää teknologian alati kasvava rooli yrityksen strategiassa sekä yritys- että asiakasarvonluonnissa. Toimialasta riippumatta teknologia ja data sekä niihin liittyvät kyvykkyydet ovat kriittisiä menestystekijöitä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä analogisempi toimiala, sitä suurempi potentiaali teknologialla on sitä muuttaa, ja sitä enemmän se tulee muuttumaan, esimerkkinä mainittakoon rakennusala.

Positiivinen vaikutus ylä- ja alariviin

Teknologialla ja datalla sekä niihin liittyvillä kyvykkyyksillä voidaan parantaa kannattavuutta (automaatiotasoa, läpimenoaikoja, resurssien ja käyttöpääoman optimointia yms.) sekä tarpeiden tunnistamista, asiakaskokemusta ja palveluelementtejä, jotka mahdollistavat muun muassa kasvun ja korkeamman hinnan.

Miten sitten tulisi ”johtaa” teknologiaa sitä ymmärtämättä?

Johdon ei tarvitse syvällisesti ymmärtää teknistä puolta. Heidän tulee ymmärtää sen vaikutus ja linkki liiketoimintaan sekä sen mahdollistamiseen. Teknologia, digitalisaatio ja niiden mukanaan tuoma kiihtyvä (muutos)vauhti alleviivaavat asioita, joiden tulisi lähtökohtaisesti olla kristallin kirkkaita:

  1. Yrityksen ydinkyvykkyyksien syvällinen ymmärrys. Toisin sanoen, mistä asiakas on valmis maksamaan ja miksi hän valitsee kyseisen yrityksen?
  2. Asiakasarvoa tuottavien ydinprosessien kuvaus, syvällinen ymmärrys ja optimointi. Toisin sanoen, miten asiakasarvo luodaan käytännössä, mitä eri kohdissa tapahtuu ja mikä on niiden kontribuutio asiakasarvoon?
  3. Edellä mainittujen prosessien ja arvonluonnin pullonkaulojen ja potentiaalin tunnistaminen ja priorisointi.

Ymmärtääkseen teknologian linkkejä liiketoimintaan voi lähteä liikkeelle lähestymällä yhtäältä budjetin ja kulurakenteiden kautta (input) ja toisaalta niiden generoiman tulovirran ja vaikuttavuuden kautta (impact).

Teknologia/IT-johtajan pitää pystyä selvällä suomen kielellä kertomaan, miten budjetin eri osa-alueet linkittyvät liiketoimintaan ja tukevat sitä ja miten ne priorisoidaan liiketoiminnan vaikuttavuuden kautta (input/impact). Esimerkiksi:

  • Pilvikustannuksista menee X prosenttia tuotteen/palvelun Y mahdollistamiseen, tuoden liikevaihtoa X euroa.
  • Softakehityksestä X prosenttia menee projektiin Y, jonka oletetaan X prosentin todennäköisyydellä tuovan hyötyjä Z euroa seuraavan X jakson aikana.
  • Työkaluina/teknologioina ovat Z, Y ja P, jotka lisäävät tuottavuutta, ovat kustannustehokkaita ja mahdollistavat helpon vaihtamisen (cost to build vs. cost to own vs. cost to change).

On myös tärkeä ymmärtää aikahorisontteja sekä vaikuttavuutta. Eli riskiä, vaihtoehtoiskustannuksia, takaisinmaksuaikoja sekä investointitasoja ja niiden vaikutuksia CAPEX/OPEXiin ja tulokseen. Näitä vaikutussuhteita voi jäsentää myös eri aktiviteettien ja niiden ”joustavuuden” näkökulmasta.

  • Mitkä kulut ovat kiinteitä (fixed) ja suoraan liitoksissa nykytapaan harjoittaa liiketoimintaa (COGS)?
    • Esimerkiksi omat työntekijät ja ydinjärjestelmät (SAP, CRM, infra, työvälineet ja niiden ylläpito).
  • Mitkä kulut ovat puolikiinteitä (semi fixed)?
    • Lisenssit, teknologiat, kehitystyökalut, kyberturvallisuus, hardware
  • Mitkä kulut ovat muuttuvia tai skaalautuvia (variable)?
    • Maksupalvelut, teknologiat (esim. CMS), pilvikulut, konsultit ja kumppanit, data

Lopuksi todettakoon, että on haitallista mieltää teknologia erilliseksi funktioksi. Se on osa yrityksen ydintä ja kriittisiä menestyskriteerejä. Se ja siihen liittyvät kyvykkyydet myös määrittävät enenevissä määrin voittajia ja häviäjiä.

 

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita kun
guest
0 Kommenttia
vanhimmat
uusimmat suosituin
Inline Feedbacks
View all comments