Asiakas on kuningas – Innovaatio on kuningatar

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla olemme Directors’ Institute Finlandin eri tilaisuuksissa keskittyneet kahteen teemaan: mikä on yrityksen hallituksen rooli suhteessa asiakkaaseen ja mikä on yrityksen hallituksen rooli suhteessa innovaatioihin? Nämä teemat kytkeytyvät vahvasti toisiinsa digitalisoituvassa maailmassa.

’To satisfy the customer is the mission and purpose of every business’, kirjoitti Peter Drucker jo vuonna 1973 teoksessaan Management: Tasks, Responsibilities and Practices. Digitaaliset innovaatiot tekevät mobiilin internetin avulla tästä totta joka päivä. Liiketoimintamallit mullistuvat ja asiakas on aidosti keskiössä. Pysyykö yrityksesi mukana tässä muutoksessa?

Hallituksissa tulisi olla ymmärrystä koko toimialan mahdollisuuksista muuttuvassa maailmassa.

Viimeaikaiset koko maailmaa mullistaneet innovaatiot ja yritysten kasvutarinat liittyvätkin uusiin oivalluksiin asiakaskokemuksista ja -tarpeista, jotka digitalisaatio on mahdollistanut. Kaikki tuntevat menestystarinat kuten Facebook, Netflix, AirBnB, TripAdvisor tai Alibaba. Vastaavasti asiakastarpeiden ja sitä kautta liiketoimintamallien muutokset ovat johtaneet vanhojen toimijoiden tuhoon tai ainakin kurjistumiseen tyypillisinä esimerkkeinä perinteinen media, perinteiset matkatoimistot, postilaitokset, tavaratalot jne. Tämä on vasta alkua.

Tulisiko hallituksen tavata yrityksen asiakkaita? Tähän ei ole kunnon vastausta, sillä kysymys on väärä. Hallitusten tulisi haastaa johtoa näkemään asiakasketjun muutokset. Hallituksissa tulisi olla ymmärrystä koko toimialan mahdollisuuksista muuttuvassa maailmassa. Miten sen saavuttaa riippuu yrityksestä, sen asiakkaista sekä hallituksen jäsenistä itsestään. Aina on hyödyllistä kuulla asiakkaita ja ymmärtää asiakkaan asiakkaita. Jokaisen hallituksen jäsenen tulisikin myös seurata, miten oma yritys ja sen kilpailijat näkyvät verkossa.

Wikipedian mukaan innovaatio eli suomeksi uudennos on jokin uusi tai olennaisesti parannettu, taloudellisesti hyödyllinen tuote, prosessi, palvelu tai keksintö. Miten hallitus voi edistää innovaatioita? Onko ratkaisu innovaatiokomitea? Vai perustetaanko erillinen yhtiö, jolle sallitaan erilaiset pelisäännöt, toimintatavat, arvot ja kulttuuri? Tähänkään ei löydy yhtä oikeaa vastausta. Asiaa pohditaan tässä lehdessä muun muassa kaksoishaastattelussa ja parissa start up- casessa. Anne Nahkalan artikkeli Digitalisaatio ravistelee yritysten johtamista – mihin hallituksen tulisi kiinnittää huomioita? puhuttelee varmasti jokaista hallituksessa istuvaa.

Boardview-lehti toivottavasti houkuttelee ymmärtämään sitä valtavaa muutosta, jonka keskellä elämme.

 

 

Boardview-lehti on DIF:n jäsenlehti, joka julkaistaan kaksi kertaa vuodessa. Lue uusin numero täältä.