Joskus kuviteltiin upeaksi maailma, jossa kuopiolainen kenkäkauppa saattoi tehdä nettisivun kengistään kuopiolaisille kivijalkaostajilleen. Sittemmin maailmalta tuli Zalando tarjoten täsmälleen samat kengät, vieläpä niihin sopivine paitoineen ja housuineen kuopiolaisille netinkäyttäjille. Täysin palautusoikeuksin. Datatalous iski koko maailman ”kuopiolaisiin” kenkäkauppoihin.
Digitalisaatiolle on ominaista, että maailman ääreen on täältä matkaa vain muutamia kymmeniä millisekunteja, ja yhtä paljon sieltä tänne. Digitalisoitu tuote tai liiketoimintamalli ei kärsi kotimarkkinan pienuudesta tai ison markkinan kaukaisuudesta. Jos se on tosi hyvä, ainakin segmentissään, se pärjää datataloudessa kaikkialla. Jos se on vain keskinkertainen, kannattaa valmistautua pyytämään veronmaksajien tukea.
Moni fyysinen hyödyke on edelleen korvattavissa sellaisella digitaalisella palvelulla, joka on hinnaltaan murto-osainen ja anniltaan ostajalleen vähintään kohtuullinen. Monen fyysisenä säilyvän tavaran kylkeenkin tunkee digiä. Kuten rahtia koskeviin tietoihin, rahtikirjoihin.
Belgialaiset ovat laskeneet paperisen rahtikirjan laadintahinnaksi noin 23 euroa, sähköisen hinnaksi noin 10 euroa. Hinnat eivät sisällä sitä, että sähköisen rahtikirjan tieto säilyy muuttamattomana rahdinmyyjältä eri rahtareiden kautta rahdinostajalle, ja sieltä välistä tullille sekä muille viranomaisille; eivät myöskään sitä, että paperisen rahtikirjan tieto voidaan joutua merkitsemään yhden rahdin aikaan uudelleen 6 eri kertaa. Erolla on kertaluokkien merkitystä virheisiin, kokonaishintaan ja käytettyyn aikaan.
Erolla voisi kuvitella olevan merkitystä myös rahdinmaksajille. Vaan eipä ole. Ei ainakaan suomalaisille rahdinmaksajille.
Suomalaiset vientirahtien maksajat metsäteollisuudessa ja tuontirahtien maksajat kaupan logistiikassa uinuvat kuin kuopiolaiset kenkäkaupat aikoinaan. Uinuvat, vaikka rahtien hintoihin ja tehottomuuteen kyllästynyt Amazon on perustamassa omaa valtamerikauppalaivastoa painamaan rahtiensa kustannukset alas ja tehon ylös; varmuudella ilman paperisia rahtikirjoja.
Nyt maailma hytisee samoin kuin digitalisaation edellisessä aallossa. Tällä kertaa maailman amazonit runtelevat laiskoihin ostopäälliköihin tyytyväiset rahtienostajat kuopiolaisten kenkäkauppojen kohtalolla.
On tietysti mahdollista, että suomalaisten yritysten hallitukset eivät anna niin tapahtua. On myös mahdollista, että ne edellyttävät suomalaisten amazonien lähtevän liikkeelle täältä maailman ääriin.