Oikeanlaisesta kulttuurista vahvoihin asiakassuhteisiin: kasvun tekijät muodostavat systeemin, jonka osat vahvistavat (tai heikentävät) toisiaan. Kasvustrategiassa päätetään, mihin tekijöihin yrityksen kasvu tukeutuu. Toimiva johto toteuttaa strategiaa. Samalla hallituksen on tärkeää paitsi syvällisesti ymmärtää yrityksen kasvun tekijät, myös seurata sekä tukea niiden edistämistä.
Tarkastelemme tässä kirjoituksessa yrityksen orgaanisen kasvun lähteitä. Epäorgaaninen (esimerkiksi yritysosto) toiminta on tapa nopeuttaa kasvua. Siinä onnistuminen ja kasvutavoitteiden pitkäaikainen toteutuminen nojaa kuitenkin yleensä aina yrityksen orgaanisille kasvun tekijöille.
1. Tahto: Omistajastrategia
Omistaja joko haluaa tai ei halua kasvua. Kasvun esteenä voivat olla esimerkiksi riskin karttaminen, epäonnistumisen pelko tai tyytyväisyys nykytilaan. Aito ja jaettu kasvun tahto, omistajastrategiaksi viritettynä, käynnistää kasvumoottorin.
2. Avoin mieli: Kasvua tukeva yrityskulttuuri
Yrityksen kulttuuri on sen perusta ja heijastuu kaikkiin sen toimintoihin. Kasvun kulttuuri luo ympäristön, joka houkuttelee, sitouttaa ja motivoi osaajia. Kasvun kulttuurissa arvoja ovat muun muassa avoimuus, luottamus ja innovatiivisuus, ja kulttuuri korostaa jatkuvaa oppimista ja kehitystä. Arvot ovat olemassa arjen käytänteinä ja ihmisten toiminnassa. Yhteisö sisäistää normit siitä, minkälainen toiminta on arvostettavaa ja mitä halutaan välttää. Kasvua tukeva ja elävä kulttuuri tehostaa kaikkea toimintaa, kun ihmiset ja prosessit toimivat yhtenäiseen suuntaan ilman jatkuvaa tai yksityiskohtaista ohjausta.
3. Rohkeus: Kasvuhakuinen johtajuus
Kasvuhakuiset johtajat palvelevat organisaatiota: He inspiroivat, luovat kasvun edellytyksiä, poistavat kasvun esteitä ja viitoittavat yhtenäisen suunnan ja tarkoituksen. Johtamisjärjestelmä on kasvua varten hiottu ja tarkoituksenmukainen. Kasvun kulttuurissa yhteiset arvot tukevat johtajuuden jakamista siten, että jokainen voi tuntea omistajuutta tekemisestä ja tehdä kasvuun suuntaavia päätöksiä omassa työssään. Johtajuuden jakaminen nopeuttaa kasvua.
4. Ketteryys: Visio ja elävä strategia
Kasvuvisio antaa pidemmän tähtäimen suunnan, johon kaikki tekeminen tähtää. Etenemistä varten luodaan strategia, jota ruokkivat toimintaympäristöstä ja yrityksen sisältä saatava tieto siten, että strategia elää ja uusiutuu riittävällä tahdilla, muutoksia ennakoiden. Yrityksen kasvuun vaikuttavia epäjatkuvuuksia tai murroskohtia on tärkeää koettaa eri tavoin riittävästi ennakoida. Strategiointi on jatkuva prosessi, joka on laajasti osallistava. Yrityksen johdon tulee aika ajoin tehdä valintoja, kirkastaa selkeät tavoitteet ja kommunikoida ne tehokkaasti koko organisaatiolle.
5. Asiakastarve: Innovaatio ja tuotekehitys
Innovaatioiden ja tuotekehityksen lähtökohtana on ratkaisu asiakkaan tarpeeseen (tunnistettuun tai tiedostamattomaan). Yritysten on jatkuvasti etsittävä uusia tapoja parantaa tuotteitaan ja palveluitaan sekä kehittää uusia ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin. Tämä edellyttää investointeja sekä rohkeutta kokeilla uusia ideoita.
Tuotekehityksen on tärkeää olla tiiviissä yhteydessä muihin kasvun tekijöihin, erityisesti myyntiin ja asiakaspalveluun, jotka ovat parhaita ideoiden ja tiedon lähteitä. Kaupallisesti menestyvän tuotekehityksen pitää huomioida myös ratkaisun tuottamisen kustannukset ja oikeantasoinen hinnoittelu. Tuotekehityksen hedelmät voivat myös luoda pitkäkestoista kilpailuetua ja avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia immateriaalioikeuksia viisaasti suojaamalla.
6. Mielikuva: Markkinointi ja brändin rakentaminen
Tehokas markkinointi ja vahvan brändin rakentaminen ovat avainasemassa yrityksen tunnettuuden ja asiakkaiden luottamuksen kasvattamisessa. Yrityksen tulee ymmärtää kohdemarkkinaansa ja kehittää markkinointistrategioita, jotka tavoittavat ja sitouttavat asiakkaita. Brändin rakentaminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Vahva brändi alentaa kustannuksia ja tehostaa kasvua, kun asiakkaan kynnys valita juuri meidän ratkaisumme alenee brändiin sisältyvän luottamuksen myötä. Jokainen yrityksen työntekijä lunastaa brändiin ladattuja odotuksia; on tärkeää ajatella brändin vahvistamista kaikkien yhteisenä asiana.
7. Intensiteetti: Myynti kaiken läpimenevänä kasvun tekijänä
Kuten muidenkin kasvun tekijöiden, myös myynnin edellytysten täytyy olla osatekijänä muissa kasvun elementeissä. Tuotekehityksessä on jo otettava huomioon tuotteen tai palvelun kaupallistaminen. Jokaisen työntekijän on tärkeää tuntea olevansa mukana myynnissä tai sen tukena. Myyntiä pitää johtaa systemaattisesti ja pitkäjänteisesti, ja myynnin osaamiseen ja työkalujen kehittämiseen on panostettava riittävästi.
8. Kuuntelu ja oppiminen: Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus
Pitkäaikainen asiakassuhde on yrityksen kasvun perusta. Yrityksen tulee keskittyä asiakkaidensa tarpeisiin ja tarjoamaan lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa. Ymmärtämällä asiakkaiden toiveet ja odotukset – jopa paremmin kuin asiakas itse – sekä tarjoamalla (räätälöityjä) ratkaisuja yritys voi rakentaa luottamusta ja vahvoja, pitkäaikaisia suhteita. Erinomainen asiakaspalvelu ja positiivinen asiakaskokemus ovat ratkaisevia kasvun kannalta. Onnistunut asiakaskokemus vahvistaa brändiä. Tyytyväiset asiakkaat ovat uskollisia ja suosittelevat yritystä eteenpäin. Yrityksen tulee panostaa asiakaspalveluun kaikissa relevanteissa kanavissa ja varmistaa, että asiakkaat kokevat saavansa tavoitteensa toteutumaan.
9. Teknologian hyödyntäminen
Teknologian hyödyntäminen tehostaa yrityksen toimintaa ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tekoäly, automaatio, data-analytiikka ja digitaaliset työkalut tehostavat prosesseja, lisäävät tuottavuutta ja tarjoavat tietoa päätöksenteon tueksi. Teknologia voi mullistaa yrityksen kasvua ja se on nähtävä osana kaikkia kasvun tekijöitä, ei erillisenä ”osastona” tai ratkaisuna.
10. Kasvun voima: Osaajien veto ja pito
Yrityksen menestys riippuu sen kyvystä houkutella ja kehittää osaavia työntekijöitä. Kasvun kulttuurin ja henkilöiden omien arvojen on sovittava yhteen. Yrityksen tulee luoda houkuttelevia uramahdollisuuksia sekä kehittää ja tukea työntekijöiden ammatillista kasvua. Tarvittaessa on myös oleellista puuttua ja tarjota tukea, jos henkilön toiminta ei ole yrityksen kulttuurin ja tavoitteiden mukaista. Hyvinvoivat ja motivoituneet työntekijät, jotka elävät arjessa yhteisen kasvun kulttuuria todeksi, ovat yrityksen ja kasvun tärkein voimavara.
Kasvun osatekijät tukevat toisiaan
Nämä kasvun lähteet muodostavat yhdessä vahvan perustan yrityksen menestykselle ja kestävälle kasvulle. Jokainen osa-alue tukee toisiaan ja luo synergiaa, joka vie yritystä eteenpäin kohti kasvua. Kasvun kiihdyttämisen edellytyksiä voidaan analysoida ja kehittää erillisinä, ja yrityksen on tärkeää yksilöidä juuri ne kilpailuedun tekijät, joissa se haluaa ja voi olla ylivertainen. Kaikkien osatekijöiden pitää kuitenkin olla riittävän hyvässä kunnossa ja ennen kaikkea toimia yhdessä samaan suuntaan, jotta kasvua saadaan aikaiseksi.
Kasvun edellytykset ovat aina olemassa – on vain kysymys, kuka ne pystyy havaitsemaan ja saamaan aikaiseksi kasvua tukevan systeemin.
Kirjoittajat Salla ja Heikki sparraavat DIFin jäseniä teemalla Hallitus kasvun ajurina 20.5.2025. Kutsu tähän DIF-sparraukseen lähetetään jäsenille lähiaikoina.