Viime viikkojen kuumentuneessa keskustelussa voiton tuottamista ja vastuullisuutta on käsitelty toistensa vastakohtina. Pitkällä aikavälillä yritys ei voi kuitenkaan menestyä, jos se sivuuttaa asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan arvot. Nykyisessä supernopeassa viestinnässä maineen menetys voi tapahtua sekunneissa.
Osakeyhtiölain mukaan yhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Vastuullisuusasiat olivat esillä jo lain valmistelussa vuonna 2006. Osakeyhtiölain perusteluissa todetaan, ettei säännös tarkoita velvollisuutta tuottaa mahdollisimman suurta voittoa lyhyellä aikavälillä, vaan että ”voiton tuottaminen pitkällä tähtäyksellä ja osakkeen arvon kasvattaminen edellyttävät usein yhteiskunnallisesti hyväksyttävien menettelytapojen noudattamista sellaisissakin tilanteissa, joissa lainsäädäntö ei siihen pakota. Esimerkiksi yhtiön julkisella kuvalla saattaa olla suuri merkitys yritystoiminnan ja yhtiön osakkeiden arvon kannalta.”
Arvot ovat voimakkaassa murroksessa ilmastonmuutoksen myötä ja ihmisoikeuksien saatua enemmän painoarvoa. Koronakriisikin jättää arvoihin jälkensä. Vastuullisuuden merkitys on kasvanut mutta ei vielä täysin näy asiakkaiden valinnoissa. Ongelma korostuu, kun asiaa tarkastellaan globaalitasolla. Suomessa luontoarvot ja sääntöjen noudattaminen ovat tärkeitä. Kansainvälisillä markkinoilla toimivat yrityksemme kilpailevat asiakkaista myös sellaisilla markkinoilla, joissa asiakkaiden arvot eivät vastaa suomalaista näkemystä. Yhtälö ei ole yksinkertainen, kun tuotteet kilpailevat paitsi laadulla ja vastuullisella maineellaan mutta myös hinnalla.
Dialogia tarvitaan. Sille luo hyvän pohjan ymmärrys siitä, että yritystoiminnalla rahoitetaan hyvinvointiyhteiskunta. Julkinen sektori ei rahoita itse itseään. Valitettavasti yrityksen säilyttäminen kannattavana voi vaatia myös ikäviä päätöksiä. Keskeistä meille kaikille on se, että Suomessa on jatkossakin kannattavia yrityksiä, joita johdetaan tavoitteena pitkän aikavälin taloudellinen menestys.
Kirjoitus avaa DIFin vuoden viimeisen teemajakson Hallitus ja vastuullisuus. Teksti on alun perin julkaistu Helsingin Sanomien mielipidepalstalla 1.10.2020.
Taloussanomat haastatteli Linnainmaata samana päivänä kirjoituksen johdosta.
Juuri näin. Uskaltaisin mennä tässä ajattelussa jopa pidemmälle: Vastuullisuus pitäisi integroida yrityksen strategiaan siten, että kaikkea toimintaa katsotaan vastuullisuuden linssin läpi. Ongelmana tähän saakka on ollut sellaisten mittareiden puute, joilla pystytään arvioimaan, mitä yrityksen tulisi tehdä parantaakseen nettovaikuttavuuttaan. ESG raportointi täyttää normit ja kertoo nykytilan, mutta ei sitä, mitä tulisi tehdä. Kannattaa tutustua Uprightin nettovaikutusmalliin. Palaan takaisin Leena blogin ytimeen: vastuullisuutta on toimia kannattavasti.