Teknologia yritysarvon vivuttajana, kriittisenä menestystekijänä ja strategian mahdollistajana, osa 2/2

Yleisesti sekä etenkin yrityskaupassa teknologiakyvykkyyksien vaikutus yritysarvoon on korostunut. Sen lisäksi että teknologisesti kyvykäs yritys usein on kannattavampi, sen asiakkaat tyytyväisempiä ja kasvuvauhti nopeampi, sen yritysarvo (enterprise value) on myös korkeampi. Nämä kyvykkyydet myös mahdollistavat uudenlaisia tulovirtoja (palvelu, tuote, SaaS), jotka arvostetaan perinteistä transaktiivista liikevaihtoa korkeammilla kertoimilla; jokainen euro ei ole samanarvoinen. Tällä on suuri merkitys rahoitukseen, rahoitettavuuteen ja luonnollisesti näiden hintaan. Erityisen tärkeää se on m&a-vetoisille kasvuyhtiöille, joiden ”valuutta” on osakevaihto tai muu sellainen järjestely. Kasvuvauhti ja kasvun kannattavuus määrittyy pitkälti juuri oman valuutan kurssista eli yritysarvosta.

Teknologian rooli yrityskaupassa

Omistajilla ja johdolla ei ole varaa jättää teknologiakyvykkyyksiä IT-funktiolle tai konsulteille. Jos näin tehdään, jää paljon arvoa realisoitumatta, riskit kasvavat ja onnistumisen todennäköisyys pienenee. Tämä käy ilmi myös monesta tutkimuksesta, esimerkiksi Accenturen Technology in M&A survey (2022) -tutkimuksesta, jossa teknologiaan ja sen ymmärrykseen investointi oli suurin syy yritysjärjestelyn onnistumiseen (80 % ylisuoriutuvista caseista) ja vastaavasti sen laiminlyönti suurin riski tai syy transaktion epäonnistumiseen (70 % alisuoriutuvista caseista).

Sen lisäksi että teknologia- ja datakyvykkyydet ovat kriittisiä menestystekijöitä, ne ovat myös usein monistettavissa, ja siksi niiden täyden potentiaalin (the art of possible) ymmärrys auttaa arvottamaan yritystä, siihen ja toimialaan liittyviä riskejä sekä laajemmin ja syvällisemmin jäsentämään strategiaa ja arvonluontisuunnitelmaa.

Yhtäältä, miten syvä ja puolustettavissa on yrityksen asema uudenlaista kilpailua vastaan, ja kääntäen, miten teknologia- ja data kyvykkyyksiä hyödyntäen voidaan laajentua uudelle markkinalle tai asiakassegmenttiin, parantaa liiketoiminta- tai kaupallista mallia tai muuten parantaa ylä- ja/tai alariviä.

Toisaalta miten esimerkiksi voidaan muuttaa transaktiivista liikevaihtoa palvelupohjaiseksi ja/tai liittää siihen tuote- tai SaaS-tulovirtoja. Vaikka nämä uudet tulovirrat olisivat määrällisesti pieniä, niiden kasvuvauhti ja olemassaolo auttaa merkittävästi vetoavan myynticasen rakentamisessa.

Synergioiden todentaminen

Yrityskaupassa synergiat ovat usein merkittävä transaktion ajuri, ja teknologian synergioiden varaan lasketaan joskus paljonkin. Synergioiden toteutumisen seuranta ja validointi voi olla hankalaa. Mittausta ja konkretiaan tuomista voi lähestyä jaottelemalla synergiat työvirtojen mukaan sekä vertaamalla ennen- (baseline), tavoite- ja jälkeen -lukuja ja trendiä:

  • Hankinta, sopimukset ja lisenssit (teknologiat, työkalut ja hardware yms.) ja näistä koituvat skaala- ja scope-edut
  • Kumppani/yksikkö/teknologiahinnat, projektikannattavuudet ja näillä saavutettavat skaala- ja prosessiedut
  • Eri tahtiin skaalautuvat kustannukset ja unit economics (tietoturva-, data- ja pilvikustannukset suhteutettuna liikevaihtoon)
  • Kyky generoida liikevaihtoa (IT costs % of revenue, revenue per head jne.)

Lisäksi on monta tuottavuuteen, läpimenoaikoihin ynnä muuhun sellaiseen liittyvää IT-spesifiä mittaria, mutta ne ovat vähemmän relevantteja tässä kontekstissa. Synergiat eivät toteudu itsestään, vaan niitä tulee johtaa osana integraatioprosessia selkeiden tavoitteiden ja vastuiden kautta, kuten muitakin työvirtoja.

Lopuksi todettakoon, että on haitallista mieltää teknologia erilliseksi funktioksi. Se on osa yrityksen ydintä ja kriittisiä menestyskriteerejä.

 

Tämä kirjoitus on toinen Antti Mäen kahdesta blogikirjoituksesta, joissa hän käy läpi teknologian merkitystä yritysarvolle ja yrityksen menestykselle. Lue myös ensimmäinen osa.

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita kun
guest
0 Kommenttia
vanhimmat
uusimmat suosituin
Inline Feedbacks
View all comments