DIF-aamiaisseminaarissa 7.9.2021 keskusteltiin digitaalisen transformaation onnistumisen edellytyksistä Boston Consulting Groupin johdolla. Hybriditilaisuuteen saattoi osallistua myös verkossa.
BCG:n Ib Löfgrén avasi tilaisuuden antaen puheenvuoron Fiskarsin tietohallintojohtajalle Peter Cabello Holmbergille. Cabello Holmberg siirtyi Fiskarsille Pandoralta, jossa hän vastasi digitaalisesta transformaatiosta.
Pandoran digitaalinen transformaatio sai lähtösysäyksen, kun yrityksen myynti ja kasvu sakkasivat hiukan yllättäen. Lähtökohtana oli karsia kuluja ja kehittää digitaalista osaamista. Muutoksen myötä Pandora saavutti monikanavaisen analytiikan myötä paremman asiakasymmärryksen, joka mahdollisti asiakasmatkan hallinnan ja tuki digitaalisen markkinoinnin onnistumista. Tämän seurauksena verkkomyynti kaksinkertaistui. Pandoran digitransformaation onnistumisen yksi avaintekijä oli teknologiaosaajien ja liiketoimintaosaajien yhteistyö ja yhteiset tavoitteet muutoksen toteuttamisessa.
Fiskarsin digitaalinen muutosmatka on vasta alussa. Yhtiön tavoitteena on ottaa täysin uusi asenne teknologiaan ja toteuttaa kokonaisvaltainen digitaalinen muutos. Keskiössä on ”pakkomielteinen” suhtautuminen dataan, joka ohjaa toimintaa myynnistä ja markkinoinnista tuotekehitykseen ja toimintaketjun hallintaan.
BCG:n Senior Partnerilla Tomas Nordahlilla on konsulttina kokemusta usean yrityksen digitaalisesta muutosprosessista. Hänen mukaansa suuri osa yrityksistä väittää tekevänsä digitransformaatiota, mutta todellisuudessa vain osa konkreettisesti toteuttaa sitä. Digitaalisen transformaation käytännön toteutus on vaikeaa, ja siksi moni organisaatio myös epäonnistuu siinä.
Nordahl listasi kuusi digitaalisen transformaation menestystekijää. Ne ovat kokonaisvaltainen strategia, joka määrittelee transformaation tavoitteet selkeästi, sitoutunut johto, huippuosaajien hyödyntäminen, laajaan omaksumiseen ohjaava ketterä hallinnointi, edistymisen seuranta ja tavoitteiden mittaaminen sekä liiketoimintalähtöiset teknologiaratkaisut.
Digitaalinen transformaatio on edellytys tulevaisuuden kilpailukyvylle. Miten hallitus voi parhaiten varmistaa digitaalisen transformaation onnistumisen? Ensinnäkin transformaation on oltava hallituksen agendalla ja hallituksen on käytettävä siihen aikaa. Ensimmäinen kysymys on, määritelläänkö data ja digitaalisuus strategiassa keskeisiksi menestystekijöiksi. Onko johdolla selkeä suunnitelma transformaation toimeenpanosta ja keskeisistä panostuksista? Miten ja kuinka tehokkaasti tarkoituksenmukainen data saadaan organisaation käyttöön?
Tilaisuuden tallenne on jäsenten katsottavissa 30 päivän ajan. Linkki löytyy jäsensivuilta (edellyttää kirjautumisen).