Harri Nummela: ”Uudistuminen ei ole vaihtoehto, se on elinehto”

Jakamistalouden liiketoimintamallit, digitaalinen disruptio ja kiihtyvä muutos herättelivät DIF:n jäseniä ajattelemaan ja keskustelemaan lounastilaisuudessa.

DIF:n ja Accenturen lounastilaisuudessa 25.10.2017 Kämpin peilisalissa aiheena oli jakamistalouden liiketoimintamallit.

Accenture Digitalin pohjoismaiden johtaja Kari Kaario avasi tilaisuuden toteamalla, että on mielenkiintoista olla osa aikakautta, jolloin kaikki muuttuu. Tuotekeskeisistä liiketoimintamalleista on siirrytty ja siirrytään palveluiden ja asiakaskokemusten tuottamiseen. Tässä menestyneitä, platformeille eli alustoille perustuvia brändejä ovat esimerkiksi Airbnb, Spotify, Uber ja Tesla. Kaario herätteli yleisöä miettimään, haluaako joku tulevaisuudessa omistaa tuotteesi, kuka on oman toimialan Airbnb ja kuinka takaat ensiluokkaisen asiakaskokemuksen asiakkaalle, joka ei suostu jonottamaan.

Muutos koskee aivan kaikkia yrityksiä, minkä kaikki tietävät, mutta harva on varautunut. Reaktiot disruptioon voi tiivistää neljään D:hen: deny, defend, differentiate ja disrupt. Yritykset, jotka kieltävät muutoksen, eivätkä valmistaudu siihen millään lailla, ovat vaarassa kuihtua pois.

OP Ryhmän digitaalisen liiketoiminnan ja uusien liiketoimintojen johtaja Harri Nummela kertoi esityksessään, miten OP Ryhmä on reagoinut digitaalisen disruption tuomaan muutokseen.

Yksi merkittävä muutoksen tuoja on uusi sukupolvi, jonka lähestymistapa ja arvot ovat aivan erilaiset. Uusi sukupolvi arvostaa vaivattomuutta ja helppoutta, eikä välttämättä halua omistaa. Se esimerkiksi haluaa auton palveluna. Siihen OP on jo vastannut tuomalla DriveNow-yhteiskäyttöautot Suomeen.

”Uudistuminen ei ole vaihtoehto, se on elinehto”, päätti Harri Nummela esityksensä.

Accenturen teknologiajohtaja, ”sisänen disruptori” Tomas Nyström pureutui esityksessään alustapohjaisiin liiketoimintamalleihin ja ekosysteemeihin. Alusta- ja ekosysteemiliiketoimintamallit yleensä hyödyntävät jotain ilmaista resurssia, kuten dataa. Nyström herättelikin yleisöä pohtimaan, kuka haluaa yrityksesi tuottaman datan kehittääkseen siitä ilmaisen palvelun.

Lopuksi DIF:n senior advisor Esa Korvenmaa veti tilaisuuden yhteen kannustaen osallistujia viemään tuoreet ajatuksen mukanaan ja haastamaan niiden myötä hallituskollegoja ja varsinkin toimivaa johtoa.

 

Tilaisuuden esitykset ovat DIF:n jäsenten luettavissa alla. Esitysten lukeminen edellyttää kirjautumista jäsensivuille.