Kuusi liiketoiminnan globaalia muutossignaalia

DIF-webinaarissa 10.11.2021 katsottiin tulevaan Accenturen johdolla, kun aiheena oli globaalit liiketoiminnan muutossignaalit. Miten muutossignaalit muovaavat tulevaisuuden liiketoimintaa ja miten niitä voidaan hyödyntää?

Accenturen kansainvälisessä Business Futures -tutkimuksessa havaittiin kuusi liiketoiminnan muutossignaalia. Accenturen strategiayksikön johtaja Satu Pulkkinen kävi läpi muutossignaalit yksi kerrallaan.

Ensimmäinen signaali on tulevaisuudesta oppiminen, mikä tarkoittaa muutoksen ennakointia ennen kuin se tapahtuu. Muutosten ennakointi vaatii uudenlaisia ennustemalleja, jotka hyödyntävät laajasti dataa ja tekoälyä.

Toinen muutossignaali on päätöksenteon hajautuminen ja siirtyminen kohti organisaation reunoja. Tätä muutosta ajaa liiketoiminnan kiihtyvän rytmin vaatima ketteryys. Ketteryyttä saavutetaan verkostomaisella organisaatiolla, jossa päätöksenteko on entistä paikallisempaa.

Kolmas muutossignaali ovat virtuaaliympäristöt, jotka määrittelevät uudelleen ajan ja paikan. Pandemia pakotti ihmiset etätöihin, mikä on vauhdittanut kehitystä kohti virtuaaliympäristöjä. Fyysinen ja virtuaalinen maailma sekoittuvat ja virtuaaliympäristöistä tulee yhä todentuntuisempia.

Neljäs muutossignaali koskee toimitusketjujen murrosta. Keskitettyjen, lineaaristen toimitusketjujen tilalle tulevat hajautetut verkostot. Tuotanto tapahtuu tarvittaessa (on-demand) ja siirtyy lähemmäs asiakasta.

Viides muutossignaali liittyy vastuullisuuteen. Yritysten on aidosti punottava vastuullisuus liiketoiminnan kovaan ytimeen sanahelinän sijasta. Tulevaisuudessa yritysten tuottama arvo määritellään laajemmin: Kuinka yrityksen onnistuvat palvelemaan kaikkia sidosryhmiään? Millaista vastuuta ne kantavat koko ekosysteemistä?

Kuudes ja viimeinen muutossignaali nostaa tieteen liiketoiminnan keskiöön. Jokainen yritys on tulevaisuudessa tieteellinen yritys, jonka menestys perustuu tieteellisille innovaatioille.

DIFin jäsenen kommenttipuheenvuoron esitti SGN:n toimitusjohtaja Ilkka Brander. Hän nosti jokaisesta kuudesta kohdasta esiin joitakin käytännön huomioita:

1. Verkkokauppa elää jo nyt reaaliajassa, mutta tekoäly avaa mahdollisuuksia katsoa vielä kauemmas.

2. Bisneksen ja kehityksen rytmi vaatii, että viisaus on otettava etulinjasta. Komentopaikka kannattaa kuitenkin pitää tykinkantaman päässä.

3. Virtuaaliympäristö on mielenkiintoinen mahdollisuus, joka voi lisätä tuottavuutta.

4. Tuleeko logistiikan ja tuotannon ohjauksesta optimoinnin sijaan taas junailua?

5. Toimitusjohtajien kantaaottavuus on huudossa Yhdysvalloissa. Tulevaisuudessa yritysten on otettava väkevämmin kantaa sekä puolesta että vastaan.

6. Löytävätkö tiede ja bisnes vihdoinkin kunnolla toisensa?

Tilaisuuden esitysmateriaali on DIFin jäsenten ladattavissa ohessa (edellyttää kirjautumisen). Accenturen tutkimuksesta voi lukea lisää täältä>