”Autot korvasivat hevosvankkurit New Yorkin kaduilla 13 vuodessa. Pankkitoimialan muutos ei siis ole ainutlaatuista maailmassa.”
Danske Bankin Suomen toimitusjohtaja Risto Tornivaara kertoi DIF:n lokakuun jäsenlounaalla digitaalisten teknologioiden vaikutuksista finanssialalla.
Kuten kaikkialla, datan yhdistely on kuuma aihe myös finanssisektorilla. Se tarkoittaa niin ulkoisen datan, kuten asiakkaan verkkokäyttäytymisen, kuin pankin sisäisenkin datan hyödyntämistä.
Digitaaliset teknologiat ovat mahdollistaneet uusien tekijöiden tulon pankkien tähän asti hallinnoimalle alueelle asiakasrajapintaan. Myös PSD2 -maksupalveludirektiivi muuttaa pankin ja sen asiakkaan välisiä toimintamalleja.
Vievätkö Fintech-toimijat pankilta asiakkaat? ”Eivät vie, mutta myös yritysasiakkaat todennäköisesti lähestyvät pankkeja jatkossa toisin kuin nyt”, vastasi Tornivaara kysymykseensä. Esimerkiksi asuntolainanhakija päätyy jo nyt pankin lainasivuille usein kiinteistövälittäjän tai rakennusliikkeen asuntosivujen ohjaamana. Tämä on esimerkki toimivasta yhteistyöstä eri toimijoiden välillä.
Tornivaara ei usko pankkien eikä pankkien asiakaspalvelun katoavan: ”Pankkitoimiala on luottamusbisnestä. Ei asiakas anna kenelle tahansa pääsyä tililleen.”
Tornivaara korosti, että johdolla on oltava strategia siihen, miten se hyödyntää digitalisaatiota tai ehkä pikemminkin virtualisaatiota. Isonkin instituution on oltava ketterä ja kokeilunhaluinen. Jos kokeilu ei toimi tai löytyy parempia vaihtoehtoja, on osattava tehdä päätöksiä luopumisesta.
DIF:n jäsenet voivat tutustua tilaisuuden esitykseen kirjautumalla jäsensivuille.