Digitaalinen muutos edellyttää uuden oppimista niin henkilöstöltä kuin johdolta ja hallitukselta.
DIF:in ja Boydenin aamiaistilaisuudessa 1.2.2018 keskusteltiin digitaalisesta transformaatiosta ja sen tuomista johtamishaasteista. Inka Meron moderoimassa paneelikeskustelussa Wärtsilän Chief Digital Officer Marco Ryan, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja GE Healthcare Finlandin hallituksen puheenjohtaja Matti E. Lehtonen kertoivat ja keskustelivat digitaalisesta muutoksesta omien toimialojensa näkökulmasta.
Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että digitaalinen muutos edellyttää aitoa asiakaskeskeisyyttä. Asiakkaan ongelma on ymmärrettävä ja ratkaistava ehkä jo ennen kuin asiakas on tajunnut oman tarpeensa. Organisaatiolta digitaalinen muutos voi vaatia isoa kulttuurinmuutosta, jotta esimerkiksi päätöksenteko olisi nopeaa ja tapahtuisi lähempänä asiakasta.
Organisaation digitaalinen transformaatio vaatii myös uutta osaamista ja uuden oppimista. Tämä on sekä rekrytointi- että kulttuurikysymys. Toisaalta on löydettävä ja houkuteltava uusia huippuosaajia ja toisaalta vanhojen työntekijöiden on opittava uusia taitoja. Jatkuva oppiminen on digiaikana elinehto.
Hallituksen ja johdon yhteistyö on kynnyskysymyksiä digitaalisen muutoksen matkalla. Tärkeää on jatkuva ja tiivis dialogi, jota tapahtuu myös hallituksen kokousten ulkopuolella. Hallituksen on myös oltava valmis investoimaan aikaa uuden oppimiseen melko nopeallakin tahdilla, jotta muutos ei jää hitaan päätöksenteon jalkoihin. Myös luottamus on uuden edessä ratkaisevassa roolissa.
Tilaisuuteen liittyen julkaistaan myöhemmin Boydenin tuottama teema-artikkeli, jossa Alma Median, GE Healthcaren ja Wärtsilän digitaaliseen transformaatioon pureudutaan tapauskohtaisesti.