Pörssisäätiön keväällä 2017 järjestämä kolmeosainen koulutuskokonaisuus päättyi 3.5.2017 pidettyyn tilaisuuteen. Tilaisuudessa keskityttiin asioihin, jotka tulee huomioida listautumisvaiheessa ja sen jälkeen, kun listautuminen on tehty.
Listautumiskoulutus oli tällä kertaa suunnattu erityisesti hallitustyötä tekeville. Tilaisuuteen saattoi osallistua, vaikkei yhtiöllä olisikaan listautumisaikeita.
Kevään viimeisessä koulutustilaisuudesa oli paikalla noin 40 osallistujaa. Aamupäivän puheenvuoroja pitivät Laura Huomo Roshierilta, Jenni Pässilä Deloittelta, Anu Lassila-Lonka Finanssivalvonnasta ja Mårten Knuts Krogerukselta. Esityksissä käsiteltiin hyvää hallintotapaa ja Corporate Governancea, riskienhallintaa, sisäistä tarkastusta ja tiedonantovelvollisuutta.
Kun aamupäivällä keskityttiin tarkastelemaan listautumista sääntelyn näkökulmasta, tauon jälkeen vuorossa oli sijoittajaviestintä ja paneelikeskustelu siitä, millainen on hyvä yhtiökokous. Sijoittajaviestinnästä näkemyksiään kertoivat viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner ja Cargotecin Hanna-Maria Heikkinen.
Paneelikeskusteluun osallistuivat Hartwall Capitalin Eeva Ahdekivi, Roschierin Manne Airaksinen, Merilammen Jukka Laitasalo ja Vesa Puttonen Aalto yliopistosta.
Tilaisuuteen osallistuneet DIF:n jäsenet kiittelivät erityisesti Hanna-Maria Heikkisen osuutta.
-Konkreettiset esimerkit ovat erittäin hyödyllisiä ja niitä tarvitaan lisää. Listautuminen on prosessi, joka ei ammattilaisten avustuksella toteutettuna ole vaikeaa. Hallitus joutuu joitain asioita pähkäilemään, mutta neuvonantajia on tarjolla, sanoo Kimmo Rasila.
Myös muut tilaisuuteen osallistuneet hallitusammattilaiset pitivät koulutusta hyödyllisenä – etenkin esimerkkejä, joissa kuultiin toisten kokemuksia ja ajatuksia listautumisesta.
-On hyvä, että listautumisesta puhutaan ja rohkaistaan uusia yrityksiä listautumaan, Rasila jatkaa.
Avoimuus nousi keskusteluissa muutenkin teemaksi, kun puhuttiin siitä, että ajattelu listautumisen ympärillä tapahtuvasta salailusta on kenties muuttumassa ja että yhtiökokouksissa hallituksen jäsenet voisivat esittäytyä osakkeenomistajille. Ehdotettiin myös, että yhtiökokouksia voisi hyödyntää markkinointitarkoituksiin, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa jo tehdään.