Kiinnostava sisältö, näkemys ja oma persoona ovat menestyksen salaisuus sosiaalisessa mediassa, harkintaa unohtamatta.
Mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa hallitusammattilaiselle? Tästä keskusteltiin Pohjoisranta Burson-Marstellerin DIF:n jäsenille järjestämässä sosiaalisen median koulutuksessa 27.3.2018. Sosiaalisen median osaamistaan jakoivat Jarno Forssell ja Jukka Oksaharju.
Hallitusammattilaiselle tai ylimmälle johdolle mielekkäimmät sosiaalisen median kanavat ovat Twitter ja LinkedIn, joista koulutuksessa keskityttiin ensin mainittuun. Twitterin etuna on, että siellä on mahdollista tavoittaa toimittajat, päättäjät ja mielipidevaikuttajat. Lisäksi Twitter voi toimia tiedonhankinta- ja uutiskanavana sekä verkostoitumisen alustana, sieltä voi napata ideoita, ja se tarjoaa mahdollisuuden osallistua keskusteluun kiinnostavien henkilöiden ja sidosryhmien kanssa.
”Jos asiakkaat, henkilöstö ja potentiaaliset työntekijät ovat sosiaalisessa mediassa, on siinä johtajalle kylliksi syytä olla siellä myös”, Jarno Forssell argumentoi.
Sosiaalinen media on kuitenkin julkinen foorumi, mikä on syytä ottaa huomioon viestinnässä. Esimerkiksi huumori on somessa vaikea laji. Nasevalla murjaisulla voi saavuttaa suuren näkyvyyden ja suosion, mutta väärinymmärrettyä vitsiä voi joutua selittelemään, tai pahimmillaan se voi aiheuttaa kohun. Silti somea ei pitäisi välttää kohujen pelossa, sillä kohu saattaa kasvaa siitäkin syystä, että sen kohde ei osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa. Jos kuitenkin mokaa, kannattaa pyytää anteeksi.
Nordnetin osakestrategi ja Pohjoisranta Burson-Marstellerin sijoittajaviestinnän senior advisor Jukka Oksaharju kertoi omista sosiaalisen median kokemuksistaan. Hän on onnistunut rakentamaan bloginsa ja Twitter-tilinsä yhdistelmästä niin sanotun oman median, jolla hän tavoittaa suuren yleisön ja saa siten äänensä kuuluviin julkisessa keskustelussa. Miten tämä onnistuu? Oksaharjun mukaan menestysresepti on yhdistelmä näkemystä, kiinnostavaa sisältöä ja persoonaa.
”Älä pyri miellyttämään kaikkia”, Oksaharju neuvoi.
Vaikka oman persoonan ja näkemysten esiin tuominen on avain menestykseen sosiaalisessa mediassa, on hallitusammattilaisen silti harkittava ulostulojaan, sillä tulkinnanvaraisetkin kommentit koskien edustamaansa pörssiyhtiötä voivat jopa vaikuttaa kurssiin. Hyvänä nyrkkisääntönä on: Se minkä voisit sanoa suorassa uutislähetyksessä, voit sanoa myös somessa.
Vastaava koulutus järjestettiin edellisen kerran viime marraskuussa.
Tilaisuuden materiaali on jäsenten luettavissa tämän artikkelin yhteydessä (edellyttää kirjautumisen).