Vastuullisuus palkitsee

DIF:n ja Mandatum Lifen lounastilaisuudessa 30.1. pohdittiin, voiko vastuullisuudesta palkita.

Kuvassa vasemmalta paneelikeskustelun puheenjohtaja Eljas Repo sekä panelistit Stefan Björkman, Matti Lievonen ja Seppo Ikäheimo.

Vastuullisuuden on oltava osa syvää yrityskulttuuria, eikä mikään päälle liimattu asia. Näin totesi puheenvuorossaan tilaisuuden avannut Tarja Tyni, Mandatum Lifen Yritykset- ja Liiketoiminnan kehitys -yksiköiden johtaja. Johdon palkitsemisessa vastuullisuuden voi nähdä minimissään hygieniatekijänä – liiketoiminnan tuloksesta ei palkita, jos sitä ei ole saavutettu vastuullisesti.

Nesteen vastuullisuuden Senior Advisor Pekka Tuovinen kertoi yhtiön vastuullisuusraportoinnista, jolla on jo yli neljännesvuosisadan mittainen historia. Tuovinen peilasi Nesteen vastuullisuustekijöitä Global 100 -vertailun kriteereihin. Global 100 on julkisten yhtiöiden vastuullisuutta mittaava ranking-lista, jonka kärkisijoille Neste on yltänyt parina viime vuotena. Viime kerralla sadan parhaan vastuullisen yhtiön joukkoon ylsi kaikkiaan seitsemän suomalaista yhtiötä: Neste, Outotec, UPM-Kymmene, Kone, Metso, Nokia ja Kesko.

Sijoittajan näkökulman keskusteluun toi Mandatumin johtaja Carolus Reincke, joka kertoi Mandatumin vastuullisen sijoittamisen kriteereistä. Mandatumin palkitsemispalveluiden liiketoimintajohtaja Kiisa Hulkko-Nyman kertoi, että johdon palkitseminen vastuullisuudesta on vielä harvinaista, mutta henkilöstön palkitsemisessa vastuullisuustavoitteet ovat jo tavallisia. Hallitusten agendalle johdon palkitsemisen vastuullisuusnäkökulmat nousevat viimeistään silloin, kun sijoittajat alkavat sitä vaatia.

Edellisten alustusten jälkeen luvassa oli paneelikeskustelu, jossa Fortumin hallituksen puheenjohtaja Matti Lievonen, Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman ja Aalto yliopiston professori Seppo Ikäheimo pohtivan vastuullisuutta yleensä sekä sitä, voiko siitä palkita. Puhetta johti DIF:n Senior Adivisor Eljas Repo. Panelistit totesivat, että aito vastuullisuus kytkeytyy tiiviisti yhtiön strategiaan, olemassaolon tarkoitukseen ja kulttuuriin. Tällä tavoin voidaan saavuttaa pitkän aikavälin arvonnousu. Matti Lievosen sanoin: ”Vastuullisuus palkitsee”.

Tilaisuuden esitysmateriaalit ovat DIF:n jäsenten ladattavissa ohessa (edellyttää kirjautumisen).