Alustatalous muuttaa teollisuuden liiketoimintamalleja

Maailman nopeimmin kasvavat ja menestyneimmät yrityksen ovat lähes kaikki alustoja. Ne oppivat nopeammin kuin kilpailijansa tekoälyn ja datan avulla.

Alustatalous on muuttanut merkittävällä tavalla kuluttajapalveluita. Nyt se haastaa myös teollisuuden liiketoimintamallit. Hallituksen rooli tämän muutoksen johtamisessa korostuu.

Verkottumisefekti vahvistuu tekoälyn avulla

Alustat luovat arvoa mahdollistamalla eri toimijoiden välisen vuorovaikutuksen. Niiden menestys perustuu verkottumisefektiin. Jokainen lisäkäyttäjä lisää alustan arvoa muille käyttäjille. Tämä toimii erityisesti digitaalisissa palveluissa. Mutta myös fyysiseen maailmaan kytkeytyvissä alustoissa, kuten Teslassa.

Data ja tekoäly vahvistavat verkottumisefektin voimaa. Käyttäjien tuottaman datan avulla parannetaan algoritmeja, jotka tuottavat yhä parempia palveluita asiakkaille. Esimerkiksi Teslan tekoäly havainnoi muiden autojen kaistanvaihtoja. Tällä datalla opetetaan tekoälyn algoritmeja mukautumaan liikenteeseen paremmin. Jokainen uusi Tesla-käyttäjä luo arvoa muille keräämällä lisää dataa.

Vertikaaliset B2B-markkinapaikat yleistyvät

Samalla tavalla kuin digitalisaation ja verkkokaupan tuomat murrokset, alustojen tuoma murros hiipii pikkuhiljaa myös teollisuuteen. Hyvä esimerkki tästä on B2B-markkinapaikkojen yleistyminen. B2B-markkinapaikka on erityinen alusta, joka mahdollistaa yritysten väliset transaktiot.

Elintarviketeollisuuden ratkaisutoimittaja Tetrapak loi B2B-markkinapaikan varaosille ja niihin liittyville palveluille. Tetrapak ei pidä omaa varastoaan, vaan varaosat ovat toimittajien varastoissa. Se tarjoaa niin sanotun ”one-stop-shop”-palvelun tehdasasiakkailleen. Jokainen uusi toimittaja lisää markkinapaikan houkuttelevuutta Tetrapakin asiakkaille.

Samalla Tetrapak kerää alustansa avulla tietoa tehtaiden toiminnasta. Sen tavoitteena on kehittää markkinapaikkaa kohti laajempaa alustaa. Näin Tetrapak voisi tarjota elintarvikkeiden pakkausta palveluna asiakkaille sen sijaan, että se myy pakkauslaitteita. Alusta siis mahdollistaa liiketoimintamuutoksen.

Stora Enso lanseerasi hiljattain B2B-markkinapaikan uusiutuvista materiaaleista valmistetuille aaltopahvipakkauksille. Uusi Box Inc -alusta tarjoaa yrityksille vaivattoman tavan ostaa pakkaukset verkosta ja toimittajille mahdollisuuden saada uusia asiakkaita panostamatta omaan digitaaliseen läsnäoloonsa. Alustansa avulla Box Inc kerää dataa, jonka avulla pystyy kehittämään palvelua.

Alusta luodaan fokusoituneilla palveluilla

Mutta alustat eivät synny alustoina. Jokainen menestynyt alusta on ratkaissut ongelman, joka aiheuttaa merkittävää kitkaa asiakkaille. Ja tehnyt sen hyvin fokusoituneesti. Kuten Tetrapak ja Stora Ensokaan eivät lähteneet toteuttamaan koko visiotaan. Ne ottivat pienen askeleen, joka luo merkittävää lisäarvoa asiakkaille tänään.

Hallituksen rooli alustatalouden tuoman muutoksen hallinnassa korostuu

Uuden teknologian tuomat murrokset tapahtuvat pitkän kuluessa ja niiden ajoituksen ennakointi on vaikeaa. Usein olet joko liian aikaisessa tai liian myöhässä.

Tämän vuoksi hallituksen rooli ketterän, eri skenaarioihin varautuvan strategian johtamisessa korostuu. Nykyisen liiketoiminnan johtamisen rinnalle tarvitaan kokeiluja, joista opitaan, sekä pitkäjänteistä työtä kohti visiota, kun uusi liiketoimintamalli on määritelty.

Ymmärtääkö hallituksesi alustatalouden vaikutukset ja huomioiko yrityksesi strategia sen tuomat uhat ja mahdollisuudet?

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita kun
guest
1 Jätä kommentti
vanhimmat
uusimmat suosituin
Inline Feedbacks
View all comments
joakim karske
joakim karske
3 vuotta sitten

Tähän saakka hallitusten jäsenille on riittänyt pintapuolinen ymmärrys teknologiasta, mutta nyt aletaan nopeutuvan digitaalisen murroksen seurauksena olla pisteessä jossa eri teknologioista ja aineettoman pääoman hyödyntämisestä liiketoiminnassa on pakko olla perusasiat hallussa. Samaan aikaan on helppo nähdä etteivät kaikki kuitenkaan pysty omaksumaan esim. AI, ML, VR, cloud, platform, ecosystem, asiakaskokemus ja brändi osaamisen perustasoa, jota tarvitaan kilpailukykyisen strategian muodostamiseksi.