Strategia rakentuu jalostetulle tiedolle

Väite kuuluu, että maailma muuttuu vauhdilla ympärillämme. Tietoa siitä on saatavissa jatkuvasti ja yhä nopeammin. Toimialan seuranta, hiljaiset signaalit, politiikan tilannekuva, perhosen siiveniskut, kaikki lisäävät tiedon tarvetta päätöksenteon pohjaksi. Laadukkaampaa ymmärrystä varten on harkittava useampia lähteitä.

Tiedon tulvan nopeus sekä tekninen kehitys ovat tuoneet merkittävän määrän kompleksisuutta. Markkinoiden murrokset tapahtuvat usean tekijän yhtäaikaisesta muuttumisesta ja ennakoimattomasta yhteisvaikutuksesta. Silti on oltava uskallusta ja intuitiota tehdä ratkaisuja. Hyvin valittu hallitus tuo ulkopuolista ajattelua, lisäarvoa, tarttumapintaa muuttujien ja tekijöiden analyysiin. Se uskaltaa kysyä, kuin kesätöitään aloittavat nuoret, jotka elävät tämän hetken digiosaamisen harjalla ja katsovat maailmaa ilman “näin on aina tehty”-asennetta, ilman menneiden vuosien painolastia. Hallituksen tehtävä on olla toimivan johdon haastaja ja tukija strategisten päätösten äärellä.

On olennaista, että käytettävissä olevaa tietoa osataan hallita.

Tiedon määrä on loputon. Ajankäyttö on kaikilla kriittistä ja sen optimointi on sekä yhtiön että hallituksen jäsenten etu. Tiedon saantiin ja määrän hallintaan on yhtiössä itsessään kiinnitettävä huomiota. Ei ole yhtiötä, jolle omat sisäiset kanavat ovat turhia tai ulkoisen analyysin tarve mitätön. Tiedon hierarkkisuus on osattava tunnistaa. Osa ympäröivästä tiedosta on myös täysin väärää ja harhaan johtavaa tai täysin epärelevanttia, joko tahallisesti tai hyväntahtoisesti. Uteliaisuus usein avaa uutta ja tiedot kannattaa tarkistaa.

Hallituksen panoksen parantamiseksi on olennaista, että käytettävissä olevaa tietoa osataan hallita, se esitetään selkeästi analysoituna ja kategorisoituna: päätöksenteolle tai tiedoksi. Kokemus yhtiön johdossa kasvattaa kykyä tunnistaa signaalien syvyyttä ja pysyvyyttä sekä kykyä jalostaa näitä hallitukselle. Tiedolla on markkina-arvo, joka näkyy viime kädessä osakkeenomistajan salkussa. Epäsymmetrinen tieto luo kaupantekotilanteita. Hallituksen on valittava, mihin kohtaan arvoketjua sellaiset tilanteet syntyvät, edustettuun yritykseen vai sen ulkopuolelle.

Kasvun tekeminen ja kehittyminen edellyttää kysymyksiä ja halua mennä eteenpäin saaduista vastauksista. Usein historiasta löytyy valtavasti tietoa, jota tutkimalla on mahdollisuus tunnistaa kehittymisen paikkoja. Hallitus voi olla yhtiön johdon tukena kysymässä ja oppimassa menneestä. Ja kohdata ikävätkin vastaukset osana strategian kehittämistä ja vahvistamista.

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita kun
guest
1 Jätä kommentti
vanhimmat
uusimmat suosituin
Inline Feedbacks
View all comments
Hautamäki Päivi
5 vuotta sitten

Osuva kirjoitus, Annukka, jonka allekirjoitan täysin. Kirjoitin itse alkuviikosta hyvin samoilla linjoilla, blogini löytyy täältä: http://www.intucoaching.com/blog/how-to-develop-the-board-work-and-know-what-is-right-for-the-company tai täältä: https://rokmind.fi/develop-board-work-know-right-company/