Mitä iloa konsulteista on? Asiakas kertoo

Kumpi on fiksumpaa: kerätä yritykseen monialaista osaamista vai hankkia liiketoiminnan pyörittämisen edellyttämät palvelut ulkoa? Konsulttipalvelut lisääntyvät, eikä syyttä.

Johdan Helsingin pörssissä listattua pääomasijoitusyhtiötä, jonka pääomasijoitusten arvo on noin 80 miljoonaa euroa. Meillä on neljä sijoituskohdetta ja haemme jatkuvasti uusia sijoituksia. Käytämme omistajan ääntä kohdeyhtiöissä, kehitämme niitä ja tuemme yhtiöiden kasvua ja kansainvälistymistä.

Kaiken tämän teemme pienellä viiden hengen tiimillä, johon minun lisäkseni kuuluu kolme sijoittamisen ammattilaista ja assistentti.

Yritysten toimintaympäristö on muuttunut. Yritystoiminnasta on tullut yhä enemmän projektiluonteista, jossa tarvitaan osaamista tiettyyn tarpeeseen ja tietyn aikaa. Sitten tarpeet muuttuvat ja haetaan taas osaajia toisenlaiseen projektiin.

Tunnustan. En itsekään ole aina ymmärtänyt, miksi yritysten pitää ostaa palveluita eikä tuottaa niitä itse.

Käytän säännöllisesti sellaisten ulkopuolisten konsulttien tai asiantuntijoiden palveluita, jotka takavuosina olisi hoidettu talon sisällä. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi lakiasiat, rekrytointi, viestintä, liiketoiminnan kehittäminen (esimerkiksi ICT-hankkeet) sekä potentiaalisten kohdeyhtiöiden taloudellinen, kaupallinen ja lainopillinen due diligence.

Miksi ostaa ulkoa?

Tunnustan. En itsekään ole aina ymmärtänyt, miksi yritysten pitää ostaa palveluita eikä tuottaa niitä itse, jos ne kerran ovat toiminnan kannalta kriittisiä. Pohdin tätä pitkään jopa alkaessani vuosia sitten johtaa liikkeenjohdon ja ICT-konsulttipalveluita tarjoavaa yritystä. Jos asiakas haluaa ERP-hankkeensa onnistuvan, miksi se ei palkkaa itselleen projektipäällikköä?

Pikkuhiljaa aloin ymmärtää ulkoa ostettujen palveluiden edut ja vakuutuin siitä, että konsulttien käyttäminen tekee yrityksille hyvää. Syitä on ainakin neljä.

  • Saatavuus. Yrityksen on usein vaikeaa houkutella palvelukseensa esimerkiksi kokenut integraattori, kun uusi yritys halutaan liittää osaksi konsernia.
  • Huippuosaaminen. Menestyäkseen kriittisissä hankkeissaan yritys tarvitsee parhaan markkinoilta saataville olevan osaamisen. Sellaista voi saada vain kokemuksella vastaavanlaisista hankkeista ja riittävillä toistoilla.
  • Hinta. On halvempaa palkata asiantuntija vaikkapa vuoden mittaiseen hankkeeseen kuin ottaa työntekijä pysyvään työsuhteeseen.
  • Työhyvinvointi. Vaikka yritys palkkaisikin erikoisosaamista vaativaan projektiin huippuammattilaisen, hän ei todennäköisesti viihtyisi firmassa projektin jälkeen hänelle tarjoutuvassa ylläpitävässä roolissa.

Kysyntä kasvaa

Lokakuussa julkistetun Tilastokeskuksen tilaston mukaan yrityspalveluiden kysyntä oli vuonna 2018 kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Eniten kysyntää oli tietoteknisillä palveluilla, joiden kysyntä kasvoi 13 prosenttia. Liikevaihto kasvoi lähes kaikilla muillakin yrityspalveluiden toimialoilla.

Olen itsekin todistanut konsulttityön kysynnän kasvua läheltä yrityksessä, jossa toimin hallituksen puheenjohtajana. ICT-transformaatioon liittyviä konsulttipalveluita tarjoavan firman liikevaihto ja henkilöstömäärä ovat viidessä vuodessa kolminkertaistuneet ja kuluvan vuoden kasvuksi ennakoidaan 45 prosenttia. Kysyntää vauhdittavat mm. onnistuneet rekrytoinnit, aktiivinen M&A sekä yritysten ICT-infrastruktuurimuutokset.

Uskon, että tulevaisuudessa asiantuntijapalveluiden kysyntä lisääntyy selvästi niin suurissa kuin pienemmissäkin yrityksissä. Kaikkea ei todellakaan kannata tehdä itse.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Kauppalehden verkkosivuilla 13.11.2019.

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita kun
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
View all comments