Directors’ Institute of Finlandin kuukausittainen jäsenlounas pidettiin 8. maaliskuuta ravintola Savoyssa. Puhujana oli DIF:n hallituksen jäsen ja perheyhtiöiden hallituksissa vaikuttava Philip Aminoff.
Ensimmäisen neljänneksen teemana DIF käsittelee asiakkaan merkitystä hallitukselle. Aminoffin esityksen aiheena oli Hallitus ja asiakas teknologiayrityksissä: esimerkkeinä Helvar, Fastems ja Electrosonic.
Asiakkaan kohtaaminen ja hallituksen vierailut asiakasyrityksiin ovat tärkeitä tapoja saada tietoa asiakkaan todellisista tarpeista ja näkemyksistä. Siten voidaan lisätä ymmärrystä siitä, miten esimerkiksi
asiakkaan arvot ohjaavat kulutuskäyttäytymistä.
Hallituksen jäsenet voivat jalkautua potentiaalisten asiakkaiden pariin myös esimerkiksi esiintymällä luennoitsijoina tilaisuuksissa. Perinteiset markkinatutkimukset, syväosaajien rekrytoinnit hallituksiin ja asiakkaiden syvähaastattelut voivat niin ikään antaa hallitukselle tärkeää tietoa asiakkaasta.
Kohtaamisilla asiakkaan kanssa hallitus pyrkii saamaan paremman kuvan asiakkaan todellisuudesta ja toimintaympäristöstä.
Varsinkin kansainvälisissä yrityksissä hallituksen koostumuksen tulisi myös heijastella maantieteellisesti sitä, missä asiakkaat sijaitsevat.