Tekoälymurros uudistaa liiketoiminnan ja organisaatiot

DIF-aamiaisella 1.10.2024 keskusteltiin tekoälystä sekä sen tuomista haasteista ja mahdollisuuksista liiketoiminnassa ja organisaatioiden uudistamisessa. Keskustelua johti Accenture.

Accenturen Suomen maajohtaja Susanna Takkunen avasi tilaisuuden, jonka jälkeen puheenvuoron saivat vuorollaan kolme asiantuntijaa: Aalto-yliopiston professori Jukka Luoma, Accenturen Pohjoismaiden tekoäly- ja datajohtaja Karoliina Hagman sekä Fazerin talousjohtaja Jukka Erlund.

Professori Jukka Luoma tarkasteli esityksessään tekoälymurrosta tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tekoäly parantaa työn tuottavuutta, vaikka ihmiset eivät vielä täysin osaa sitä käyttää. Tekoälyllä näyttäisi olevan positiivinen vaikutus myös työn mielekkyyteen. Mutta makrotasolla nämä vastaavat vaikutukset eivät näy, ainakaan vielä.

Karoliina Hagman

Uuden teknologian transformatiiviset vaikutukset syntyvät viipeellä. Luoma kehottaakin seuraamaan tekoälyn käyttötapauksia omalla alalla, kokeilemaan ja jakamaan kokemuksia. Kaiken ei tarvitse olla valmista ennen kuin kokeilut voi aloittaa. Tärkeintä on pitää yllä organisaation oppimismoodia.

Accenturen Karoliina Hagmanin mukaan viime vuosi oli yrityksille tekoälykokeilujen aikaa ja tänä vuonna tekoälyratkaisuja alkaa siirtyä tuotantoon. On tapahtumassa käänne, jonka myötä tekoälyratkaisuja aletaan skaalata kokonaisiin organisaatioihin. Hagman korostikin arvonluontiin pohjautuvan tekoälystrategian merkitystä. Yritysten ja organisaatioiden on tärkeää sanoittaa oma tulokulmansa ja tavoitteensa suhteessa tekoälyyn, jotta kehitystä voi alkaa tapahtua. Mitä paremmin teknologia ymmärretään ja omaksutaan organisaatiossa, sitä enemmän siitä saadaan hyötyä. Osaamista tulee kehittää organisaation jokaisella tasolla.

Jukka Erlund

Jukka Erlund kehotti lähestymään tekoälyä, tai dataa ja teknologiaa yleensä, strategian ja arvonluonnin näkökulmasta. Mikä kytkös teknologialla on strategisiin tavoitteisiin? Mikä on sen vaikutus arvonluontiin? Hän kannusti pohtimaan, kuinka kunnianhimoisesti teknologiaa halutaan hyödyntää. Löytyykö tekoälyn hyöty uusista työskentelytavoista, liiketoimintaprosessien tai toimitusketjujen optimoinnista vai täysin uusista liiketoimintamalleista?