Johdon mediasuhteista keskusteltiin päätoimittajien johdolla DIFFuture-tilaisuudessa

 

Vuoden 2022 DIFin tapahtumatarjonnan päätti DIFFuture-ohjelman vierailu Alma-talolle 13.12. Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi sekä Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki johtivat keskusteluja aiheesta johdon mediasuhteet.

 

Mikä mediaa kiinnostaa?

 

Mediaa kiinnostaa konkretia, konkretia ja konkretia – ja ratkaisut yhteiskunnallista merkitystä omaaviin asioihin. Mitä tiiviimmin pystyt linkittämään aiheen megatrendeihin, sitä parempi. Mitä enemmän asialla on tarttumapintaa ajankohtaisiin ja mielenkiintoisiin näkökulmiin, kuten kestävään kehitykseen, sitä varmemmin juttu kiinnostaa.

 

Kuinka lähestyä mediaa?

 

Mediaa kannattaa lähestyä suoraan alan toimittajien kautta, ei päätoimittajan tai uutispäälliköiden kautta. Hyvä tapa on esimerkiksi kutsua toimittajia säännöllisesti yrityksen tilaisuuksiin. Mediassa kannattaa käsitellä asioita totuudessa pysyen eikä vaikeita asioita tule jättää kommentoimatta.

 

Milloin kuuluu hallituksen, milloin omistajien ääni?

 

Miten hallitus keskustelee omistajien kanssa ja missä tilanteissa? Tässä on yhtiön hallinnoinnin pehmeä kohta. Tästä ei ole ohjeita eikä juurikaan oikeuskäytäntöä. Puheenjohtajan on vedettävä raja siihen, milloin asia viedään omistajille.

Fortumin casea läpikäytäessä keskustelua herätti johto-hallitus-omistajat-roolit, ulostulot ja viestintä. Milloin asia on omistajien (kommentoitava) asia? Todettiin, että omistajien tahto näkyy hallituksessa – ja lähtökohtaisesti toimitusjohtaja ja tarvittaessa hallituksen puheenjohtaja kommentoi.

 

Diversiteetti on paljon laajempi kysymys kuin sukupuolikiintiöt

 

Pörssiyhtiöiden hallitusta koskevat tulevat sukupuolikiintiöt oli tilaisuuden toinen keskusteltava aihe. Keskustelu polveili puolesta ja vastaan. Yhteisesti todettiin, että diversiteetti on paljon laajempi kysymys kuin nämä kiintiöt – ja olisi hyvä, mikäli tätä keskustelua ei tarvitsisi edes käydä.