DIF kannanotto: Osakkeenomistajien oikeuksia käsittelevän direktiivin valmisteluun työryhmä

DIF – Directors’ Institute Finland on 15.3.2017 lähestynyt valtiovarainministeriötä ehdotuksella, joka liittyy osakkeenomistajien oikeuksia koskevaan direktiiviin. DIF ehdottaa työryhmän perustamista kansallisen lainsäädännön valmistelua varten. Työryhmässä tulisi olla pörssiyhtiöiden ja sijoittajien edustus.

Osakkeenomistajan oikeuksia koskevan direktiivin (Direktiivi 2007/36/EU, ”Direktiivi”) muutoksesta saavutettiin kompromissi joulukuussa 2016 ja muutoksen ennakoidaan valmistuvan teknisesti toukokuussa 2017. Direktiivimuutoksen kansalliseen voimaansaattamiseen ennakoidaan olevan tästä hetkestä lukien aikaa kaksi ja puoli vuotta.

Direktiivimuutoksen keskeisiä aiheita ovat pörssiyhtiöiden osakkeenomistajien tunnistaminen, tiedon välittäminen, osakasoikeuksien käyttämiseen, avoimuuteen sekä pörssiyhtiöiden johdon palkitsemisesta ja lähipiiritoimista päättäminen ja raportointi.

Direktiivimuutos antaa jäsenmaille laajan vapauden määrittää niille parhaiten sopivia sääntelyratkaisuja ja valinnan mahdollisuus koskee direktiivimuutoksen aivan keskeisimpiä seikkoja.

Siten DIF:n näkemyksen mukaan tarvittavat lainmuutokset olisivat valmisteltavissa sidosryhmien kanssa yhteisessä työryhmässä ottaen huomioon asian suuren merkityksen pörssiyhtiöille ja sijoittajille.