DIF-aamiaisella 22.10.2024 keskusteltiin yritysvastuusääntelystä ja hallitusten monimuotoisuudesta Castrén & Snellmanin johdolla.
Alustukseksi Castrén & Snellmanin osakas sekä yhtiöoikeus- ja insolvenssiryhmien vetäjä Pauliina Tenhunen loi katsauksen sääntelyrintaman kuulumisiin. Ajankohtaista on niin sanotun kiintiödirektiivin kansallinen täytäntöönpano, hallinnointikoodin uudistaminen, osakeyhtiölain ja osuuskuntalain uudistaminen, yritysvastuudirektiivin kansallinen täytäntöönpano sekä yhtiöoikeuden digitalisaatio ja muut EU-hankkeet. Hallitusten tulee sääntelyviidakosta erottaa vähintään omia yrityksiään koskeva yritysvastuulainsäädäntö.
Tilaisuudessa kuultiin kaksi parikeskustelua. Kasvuyhtiöiden ja pienten listayhtiöiden näkökulmasta sääntelystä ja hallitusten monimuotoisuudesta keskustelivat hallitusammattilainen Kaj Hagros ja Futuricen Chief Strategy Officer Eeva Raita. Keskusteltu aloitettiin sääntelystä, josta todettiin, että sen merkityksessä hallitustyössä on toimialakohtaista vaihtelua. Raita kokee säännölliset sääntelykatsaukset tärkeänä käytäntönä ja turvamekanismina. Sen sijaan kasvuyhtiöiden hallituksen puheenjohtajana Hagros kertoo koteloivansa tai eriyttävänsä sääntelyn käsittelyn muusta hallitustyöstä, jotta se ei tukahduttaisi luovuutta.
Raita ja Hargros olivat yhtä mieltä siitä, että monimuotoisuus parantaa hallituksen toimintaa. Monimuotoisuudella ehkäistään esimerkiksi ryhmäajattelua. Monimuotoisen hallituksen puheenjohtajalla on keskeinen rooli varmistaa, että kaikki tulevat kuulluiksi. Myös pienissä yhtiöissä nimitystoimikunta tuo ryhtiä hallitusvalintoihin.
Hallitusten monimuotoisuudesta suuryritysten näkökulmasta keskustelivat Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen ja hallitusammattilainen Laura Raitio. Suurten yritysten hallituksissa on tuskailtu sääntelytulvan edessä, mutta on täysin yhtiökohtaista, tarvitaanko hallitukseen esimerkiksi erityinen ESG-asiantuntija. Hallituksella on kuitenkin aina mahdollisuus hankkia asiantuntija-apua ulkopuolelta. Lisäksi on hyväksyttävä, että joihinkin asioihin hallituksen jäsenten vain täytyy sukeltaa syvemmälle ja perehtyä.
Pölönen ja Raitio näkevät nimitystoimikuntien yleistymisen positiivisena kehityksenä, myös monimuotoisuuden näkökulmasta. On tärkeää, että hallituksen toimintaa ja kokoonpanoa arvioi hallituksen ulkopuolinen ja riippumaton elin. Hyvänä käytäntönä pidettiin myös sitä, että hallituksen puheenjohtaja osallistuu nimitystoimikunnan toimintaan asiantuntijajäsenenä.
Todettiin, että monimuotoisuus vaatii rohkeutta. On helppo olla puheenjohtaja, jos koko muu hallitus taputtelee selkään. Parempia päätöksiä syntyy kuitenkin monimuotoisella kokoonpanolla, jossa uskalletaan haastaa ja kyseenalaistaa.