Toimitusjohtaja on yrityksen kasvot mediassa

Tiina Alahuhta-Kaskoa haastatteli Jami Taipalinen.

DIFin syksy käynnistyi aamiaistilaisuudella Hill+Knowltonin vieraana 22.8.2019. Aamun aiheena oli pörssiyhtiön toimitusjohtajan esiintyminen mediassa yhtiön brändinrakentajana.

Hill+Knowltonin tekemän selvityksen mukaan pörssiyhtiö henkilöityy mediassa vahvasti toimitusjohtajaan. Johtajaa kiitellään yhtiön menestyksestä ja tältä vaaditaan selityksiä heikolle tulokselle. Suomessa julkisuus kohtelee toimitusjohtajia kuitenkin varsin kiltisti. Yleisimmin toimitusjohtajat kommentoivat mediassa tulosjulkistuksia, yrityskauppoja ja nimitysuutisia.

Vaikka tiedotusvälineet kohtelevat toimitusjohtajia pääasiassa kiltisti ja ennalta arvattavasti, esiintyy harva suomalaisen pörssiyhtiön johtaja säännöllisesti julkisuudessa. Vielä harvemmassa ovat ne johtajat, joilla on yritykseen liittyvä teema, joka toisi talous- ja yritysuutisten lisäksi muutakin medianäkyvyyttä.

Toimitusjohtajien näkemyksille ja kommenteille olisi siis mediassa tilaa. Julkisuuden välttelyn taustalla voi olla pelko median armottomuudesta, epävarmuus pörssiyhtiön viestintää koskevan sääntelyn noudattamisesta tai ajatus siitä, että julkisuus on ajanhukkaa. Mediassa esiintymällä toimitusjohtaja rakentaa oman henkilöprofiilinsa lisäksi yrityksen brändimielikuvaa ja työnantajamielikuvaa, jotka kumpikin tukevat liiketoimintaa. Hallituksen tulisi tiedostaa tämä ja kannustaa johtajaa esiintymään mediassa. Jos esiintyminen arveluttaa, sitä voi ja kannattaa harjoitella etukäteen.

Marimekon toimitusjohtajaa Tiina Alahuhta-Kasko hallitsee median kanssa toimimisen. Tilaisuudessa häntä haastatteli Hill+Knowltonin Jami Taipalinen. Heti toimitusjohtajakasi tultuaan Alahuhta-Kasko lähti rakentamaan medianäkyvyyttä suunnitelmallisesti. Ansaittu media on Marimekolle yksi tärkeimpiä markkinointikanavia.

Eljas Repo

Alahuhta-Kasko näkee sijoittajatarinan kertomisen ja työnantajamielikuvan rakentamisen olevan osa hänen työtään, mikä edellyttää esiintymistä mediassa. Silti toimitusjohtaja ei lähde kaikkeen mukaan vaan miettii jokaisen haastattelupyynnön kohdalla, miten voi näkyvyydellä edistää Marimekon strategisia tavoitteita.

DIFin puolesta aamun antia kommentoi sijoittajaviestinnän Senior Advisor Eljas Repo. Hän huomautti, että on myös toimittajan etu, että toimitusjohtaja on valmistautunut haastatteluun. Repo kehottaa toimitusjohtajia esiintymään rohkeammin ja omana itsenään.

Tilaisuuden esitysmateriaali on DIFin jäsenten ladattavissa ohessa (edellyttää kirjautumisen).