Arvonluonnin kulttuurissa on ymmärrysvaje

Leo Tolstoi aloitti Anna Kareninan havaiten, että onnelliset perheet ovat onnellisia samalla tavalla, mutta onnettomat perheet ovat onnettomia omilla tavoillaan. Bisneksessä asia on juuri päinvastoin. Kestomenestyjä erottautuu massasta ratkaisemalla uniikkia ongelmaa ja rajaamalla monopolinsa. Sen sijaan surmansyöksyssä olevia toimijoita, kuten kivijalkakauppoja ja pankkeja, yhdistää kyvyttömyys irtautua kilpailun kahleista.

Varainhoitorykmenttien myyntitykit eivät sitä omaan jalkaan ampumisen uhalla voi julistaa, mutta tosielämässä sijoittajalle on aina tarjolla kilpailtujen markkinoiden keskituotto. Tämä saadaan matalan kulun passiivisella indeksirahastolla. Siksi todellista lisäarvoa luovat vain yritykset, jotka kykenevät kilpailuetunsa sisällä löytämään erityisen kannattavia investointeja.

Kasvutavoite on sijoittajalle ensisijaisesti vaaranmerkki. Vaatimattomalla pääoman tuottoasteella etumerkiltään positiivinenkin kasvu voi tuhota omistaja-arvoa, jos sijoittajan pääomat tuottaisivat paremmin indeksissä. Kriittinen raja investoinnin kannattavuudelle löytyy pallokentältä, jonka sivurajat piirtyvät seitsemän ja kymmenen prosentin välille. Organisaation koon kasvua ei siis pidä sotkea omistaja-arvon kasvuun.

Varsinkin menestyjän on uudistuttava.

Menestyjä vetää puoleensa kilpailua yli toimialarajojen. Asian voi varmistaa jokaiselta pörssilistan maakunnalliselta mediayritykseltä, jos puhelua ei Facebookin luomassa kurimuksessa ole jo ohjattu tusinan lehden yhteistoimitukseen. Varsinkin menestyjän on uudistuttava. Riski on yrityskulttuurissa: menneisyyden liikemäärä sanelee tulevaisuutta. Vincitin parempienmikkojen kulttuuri pyllistää epämukavuusalueelle, jonne olisi välttämätöntä mennä.

Lisäksi moni johtaja ottaa taseen ja valitun markkinan annettuina velvoitteina historian perinnöstä. Fiskarsin viestinnässä sana ikoninen on kuin uudestisyntynyt.

Historian painovoimaa on todella vaikeaa vastustaa. Aikoinaan toiminutta bisnesmallia saadaan vain harvoin muutettua aiemman menestyksen luojien toimesta. Stockmannin tavarataloluurangon kasvojenkohotuksessa käynnistyy ensimmäinen uskottava operaatio.

Nokia on osoittanut uusiutumiskykyä. Viikatemiehen ilmaannuttua matkaviestinten taustakuvaksi markkina-arvo oli hikiset 5 miljardia euroa. Sittemmin Nokian yritysjärjestelyurakan arvo on heilahtanut 25 miljardiin euroon. Prosessissa on tehty enemmän rahaa rahoituksen kuin verkkojen osaamisella.

Arvonluojan pitää johtaa toimintoja mahdollisimman tehokkaasti ja allokoida pääoma mahdollisimman tuottavasti. Jälkimmäisen potentiaali on selvästi suurempi, mutta se jää viestinnässä sivuraiteelle.

Suuret otsikot tulisi kirjoittaa yhdistelmästä arvonluonnin kanavia ja rahoitusta. Statisteiksi saisivat jäädä Nesteen suosiman osakesplitin kaltaiset silmänkääntötemput, jotka eivät kasvata arvoa vaan vain pilkkovat pörssikaupan eriä.

Viisas irtautuu mahdollisimman suuren yrityksen kasvutavoitteesta ja painottaa osakekohtaista arvoa. Joskus jopa oma osake on aliarvostettu tarjoten parhaan investointikohteen kassalle.

Jätä kommentti

avatar
  Tilaa ilmoitukset  
Ilmoita kun