DIF-aamiaisella 24.3.2022 keskusteltiin mediasta ja tavoista toimia median kanssa Tekirin johdolla.
Median tuoma julkisuus voi pelottaa. Otsikointi on viimeisen vuosikymmenen aikana räväköitynyt, ja julkisuuden sykli nopeutunut. Yritysten vaikeatkin asiat päätyvät median käsittelyyn, ja toisinaan on vaikea ennakoida, minkälainen aihe nousee viikon suurimmaksi. Medianäkyvyys on kuitenkin aina myös mahdollisuus. Toimittaja etsii tarinaa ja kasvoja sen kertojaksi. Haastattelu on erinomainen tilaisuus tuoda omat viestit esiin.
Yritysten ja median kanssakäymisestä keskustelivat Posti Group Oyj:n toimitusjohtaja Turkka Kuusisto ja Helsingin Sanomien tuottaja-toimittaja Salla Vuorikoski Tekirin hallituksen puheenjohtajan Harri Saukkomaan johdolla. Saukkomaan ja panelistien viesti oli, ettei mediaa pidä pelätä. Kuitenkin muutoksen tekeminen yrityksen julkiseen kuvaan on kovaa työtä. Kuusisto painotti, että työn taustaksi tarvitaan paljon dataa asioista, jotka vaikuttavat yrityksen maineeseen ja brändiin. Työstettäviä asioita ovat työyhteisö, hyvä hallinnointi, johtaminen ja vastuullisuus. Positiiviseen käänteen tekemiseen tarvitaan selkeä toimintasuunnitelma, ja projektin toteuttaminen on vuosien työrupeama. Tämä edellyttää myös johdolta ajankäytön allokointia mediasuhteiden ylläpitoon ja keskustelujen käymiseen.
Salla Vuorikoski kertoi tutkivan journalismin menetelmistä ja kannusti myös antamaan juttuvinkkejä. Toisaalta hän suositti rohkeasti pyytämään jutun tarkistusta, jos siihen on aihetta.
Saukkomaa veti lopuksi tilaisuuden yhteen kannustamalla yritysjohtajia lisäämään avoimuutta median suuntaan.