Kulttuurin merkitys yrityskaupoissa

DIF-aamiaisella 14.11.2014 keskusteltiin yrityskulttuurien käytännön haasteista ja ratkaisuista yrityskaupoissa. Puhetta johti Cornerstone.

Ensin ääneen pääsi VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä, joka kertoi VR:n yrityskaupasta Ruotsissa. Vuoden 2024 alussa VR osti MTR Express (Sweden) AB:n (MTRX) kaukoliikennetoiminnan, jonka myötä sille siirtyi kuusi Göteborgin ja Tukholman välillä liikennöivää junaa ja noin 120 työntekijää.

Tyynilä kävi läpi yrityskaupan onnistumisia ja kehityskohtia. Onnistumisiksi voidaan laskea brändimuutos, integraatioprojekti ja henkilöstön sitoutuminen. Onnistunut ratkaisu oli myös lähettää Ruotsiin ”positiivinen myyrä”, ruotsia puhuva kokenut työntekijä, joka oli läsnä organisaatiossa useamman päivän viikossa. Kehityskohtia ovat kulttuurimatka, joka edelleen jatkuu, yrityskaupan aiheuttaman työkuorman arviointi ja tunnettuuden rakentaminen. Tyynilä esimerkiksi huomasi, että ruotsalaisten kanssa pitää jaksaa käydä keskusteluja lähes loputtomiin, suomalainen suoraviivaisuus ei Ruotsissa toimi.

Saari Partnersin Managing Partner Mia Sirkiä kertoi yrityskulttuurin arvioinnin haasteista yrityskaupoissa pääomasijoittajan näkökulmasta. Yrityskulttuurin merkityksen yrityskaupassa määrittävät kaupan tavoitteet. Ostetaanko alustayritys vai add-on? Mitä ostetaan: asiakkaita, markkinaosuutta vai osaamista? Integroidaanko yritys vai jätetäänkö erilleen?

Sirkiän mielestä erillinen, ostokohteen kulttuuria kartoittava due diligence tai auditointi ei aina ole tarpeen. Tietoa, vihjeitä ja kokemuksia kohteen kulttuurista kertyy muiden dd-prosessien yhteydessä sekä kaikessa kanssakäymisessä kyseisen yrityksen kanssa.

Lopuksi Cornerstonen Jyri Ratia kävi läpi, mihin yrityskulttuurin arvioinnissa kannattaa keskittyä, kun ollaan hieromassa yrityskauppoja. Yrityskulttuuri nousee esille päätöksentekoprosesseissa, viestintäratkaisuissa ja -tavoissa sekä yrityksen tunnistetussa arvopohjassa. Yrityksen kirjattuja arvoja kohtaan kannattaa olla kriittinen, sillä ne voivat olla jotain ihan muuta kuin henkilöstön kokemat arvot.

 

Piia Tyynilä

Jyri Ratia