Kävin Lontoossa muutama viikko sitten. Luin The Times -lehteä hotellin aamiasipöydässä. Pääministeri Boris Johnsonin pääneuvonantaja ja kokenut poliittinen strategi Dominic Cummings vetoaa blogissaan ”omituisiin ja sopeutumattomiin tyyppeihin”, jotta nämä tulisivat töihin 10 Downing Streetiin. ”Tarvitsemme todellisia villejä kortteja, artisteja, ihmisiä, jotka eivät ole yliopiston käyneitä vaan jotka ovat ’from an appalling hellhole’, taistelleet elämässään eteenpäin”. Hän kehotti myös data scientisteja, ekonomisteja, policy expertejä, projektijohtajia, viestintäassitentteja ja muita, joilla on epätyypillistä osaamista, olemaan suoraan häneen yhteydessä. Oxford- ja Cambridge-ajattelua valtion virkakoneistossa on hänen mukaansa aivan tarpeeksi. Disruptiivista ajattelua?
Kun palasin kotiin, katsoin eräänä iltana elokuvan Brexit, jossa pääosaa näyttelee Benedict Cumberbatch, loistavasti kuten aina. Ja ketä hän esittää? Juu, Dominic Cummingsia. Elokuva käsittelee sitä, miten Cummings menestyksekkäästi johti Vote Leave -liikettä päästrategistina, kun kilpailu äänestäjistä ennen kansanäänestystä kesäkuussa 2016 kävi kuumimmillaan ja jakoi kansan kahtia.
Elokuvan mukaan Vote Leaven ja Cummingsin menestys vaaleissa perustui siihen, että he data-analytiikan (ja kyseenalaisten keinojen) avulla löysivät nukkuvat äänestäjät ja vaikuttivat heihin. Poliittinen eliitti oli kauhuissaan. Disruptiivista ajattelua?
Nopeasti muuttuva, uudistuva, heilahteleva, epävarma yritysympäristö ja maailman tilanne vaativat jokaiselta yritykseltä, hallitukselta ja johtoryhmältä aika ajoin disruptiivista ajattelua ja rohkeaa uudistumista. Jollei muuten, niin oman olemassa olevan strategian testaamiseksi ja haastamiseksi.
En väitä, että herra Cummingsin rekrytointitapaa kannattaa kopioda, mutta kyllä hänen aloitteensa panee ajattelemaan. Meidät kaikki, jotka rekrytoidessamme teemme niin kuin ennenkin ja haemme villien korttien sijaan varmoja kortteja.
Diversiteetin, monimuotoisuuden, kohdalla Suomessakin pääasiassa tarkastellaan kokemusta, ikää, sukupuolta ja etnistä taustaa. Mutta voiko ilman ajattelun diversiteettiä aikaansaada todellista uudistumista saatika disruptiivisia innovaatioita?
Omasta kokemuksestani myös puhun. HRM Partners on viimeisten vuosien aikana rohkeasti uudistunut ja kääntänyt kehityskäyränsä oikeaan suuntaan – koilliseen. Joidenkin asiakkaiden mielestä jopa ottanut ajatusjohtajuus-positionsa markkinoilla takaisin. Omalla matkallamme emme kylläkään löytäneet disruptiivisia innovaatioita, mutta uudistuimme kyllä rohkeasti. Siitä olen ylpeä.
Kirjoitus on alun perin julkaistu HRM Partnersin blogissa 3.2.2020.