Finnairin historian suurin kasvuvaihe alkoi lokakuussa 2015, jolloin upouuden Airbus A350 XWB -kaukoliikennelaivaston ensimmäinen lentokone teki ensimmäisen kaupallisen lentonsa. Samoihin aikoihin aloitimme yhtiön historian suurimmat rekrytoinnit: tarvitsimme satoja lentäjiä, matkustamotyöntekijöitä ja muuta henkilökuntaa toteuttamaan kasvua.
Moni saattaa ihmetellä, mistä Finnairin kasvu on syntynyt. Yhtiöhän kynsi tappiolla vuosi toisensa jälkeen, ja erilaiset kriisit näkyivät usein julkisuudessa vuosikymmenen alkupuolella. Taustalla on vuosien systemaattinen työ yhdessä hallituksen ja henkilöstön kanssa kasvustrategian eväiden toteuttamiseksi.
Kasvun edellytyksenä oli yhtiön kustannustason asettaminen oikealle tasolle. Ainoastaan vähentämällä kustannuksia pysyvästi 200 miljoonalla eurolla vuosina 2011–2014 kasvusuunnitelmat voisivat toteutua. Hallituksen ja johdon oli oltava täysin samalla sivulla, kun rakennemuutos- ja kustannusleikkausohjelmaa toteutettiin. Myös inspiroiva kasvutavoite pidettiin vaikeinakin vuosina mielessä. Olen erityisen ylpeä tavasta, jolla raskaat muutokset vietiin läpi. Vähennysten ja ulkoistusten lisäksi sovimme henkilöstön kanssa merkittävistä säästöistä yhdessä – ilman yhtään lakkopäivää.
Aloimme rekrytoida uusia ihmisiä, aivan kuten olimme vaikeina aikoina visioineet.
Tärkeintä ilmapiirin muutos
Solmiessamme säästösopimuksia vuonna 2014 tähtäimessä oli kasvu, jota lähdimme seuraavana vuonna tekemään. Vuosi oli monella tapaa käänteentekevä. Saimme kasvun moottorin, uuden Airbus A350 XWB –lentokoneen, käyttöön ensimmäisenä Euroopassa. Tuloksemmekin säästöohjelman auttamana kääntyi voitolliseksi vuonna 2015. Aloimme rekrytoida uusia ihmisiä, aivan kuten olimme vaikeina aikoina visioineet. Toteutimme sen, minkä olimme luvanneet. Kaikkein tärkeintä oli kuitenkin ilmapiirin muutos. Sen saattoi konkreettisesti aistia lentokoneessa ja maassa.
Ilmapiirin muuttuminen on kasvustrategiamme kannalta yksi tärkeimmistä asioista. Ainoastaan yrityksellä, jossa johto ja henkilöstö kulkevat samaan suuntaan ja katsovat eteenpäin, on mahdollisuus kasvaa. Jokaisella pitää olla halu menestyä. Tämä on iso muutos ottaen huomioon, kuinka kauan lentoliikenteen murros ja säästöohjelmat ovat ohjanneet toimintaamme.
Henkilöstön rooli korostuu
Hallituksella on tärkeä rooli strategian luomisessa ja johdon sparraajana. Tämä korostui kasvutarinamme seuraavassa vaiheessa, kun vuoden alussa päätimme aiempaa nopeammasta kasvuvauhdista. Keväällä 2016 päätimme lisätä kasvumme vauhtia entisestään pitämällä kaksi A330-kaukoliikennekonetta liikenteessä niistä luopumisen sijaan. Rohkeamman, kiihdytetyn kasvun strategian lisäksi asiakkaaseen keskittyminen ja digitaalisen transformaation hyödyntäminen antavat mahdollisuuden lisätä liikevaihtoa. Tähän meillä on kova pyrkimys, sillä lippujen keskihinnat jatkavat laskuaan ja meille suurimman kuluerän, polttoaineen, hinta on taas kääntynyt nousuun.
Kun katson eteenpäin, henkilöstön rooli korostuu jälleen strategian toteuttamisessa. Kasvu ei tapahdu ilman kasvukipuja. Niitä kokee varmasti niin johto kuin henkilöstökin, kun toimintatapojemme on pakko muuttua säästömoodista kasvumoodiin.
Eteenpäin on kuitenkin hyvä nojata, koska meillä on menestymisen nälkä.